FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2018

Svärmor har gått i borgen för hyreskontrakt - vad gäller vid skilsmässa?

Hej!

Vi ska skiljas och har 1 gemensamt barn på 1 år och jag har ett till barn på 7 år som bor hos oss varannan vecka. Vi bor i en hyresrätt som min mans mamma gick i borgen för på hyreskontraktet. Vi fick nämligen inte lägenheten annars då jag hade pluggat året innan och min man hade varit sjukskriven ganska länge och vi kunde därför inte "bevisa" att vi tjänat tillräckligt. Jag vill bo kvar i lägenheten efter skilsmässan och jag vet att min aldrig kommer ha råd med den. Har jag någon som helst rätt till den då svärmor står som borgenär i dagsläget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem som ska få bo kvar i den gemensamma bostaden efter en skilsmässa regleras i 11 kap 8 § äktenskapsbalken. Där stadgas att den make som har störst behov av bostaden har rätt att bo kvar. Vid behovsprövningen brukar man bland annat ta hänsyn till vem barnen ska bo hos och vilka möjligheter varje make har att hitta en annan bostad. Om bostaden tillhör den andre maken krävs dessutom att ett övertagande kan anses skäligt med hänsyn till omständigheterna. Exempelvis kan det anses oskäligt att en make får överta den andres släktgård. Eftersom ingen av er äger bostaden, utan det rör sig om en hyresrätt, bör en skälighetsprövning inte bli aktuell i ert fall.

Att din svärmor gått in som borgensman för ert hyreskontrakt påverkar inte behovsprövningen, utan du kan fortfarande ha rätt att bo kvar om du har störst behov av bostaden. Däremot kan det förstås hända att din svärmor, om borgensåtagandet är tidsbegränsat, säger upp detta så snart hon har möjlighet om hennes son inte bor kvar i lägenheten. Beroende på omständigheterna kan borgensåtagandet annars eventuellt komma att jämkas enligt 36 § avtalslagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare