Stulen moped hittad, vad bör göras?

Hej! Min moped blev stulen för ca 5 år sen, och jag är nu mycket säker på att jag har hittat den igen. Och med mycket säker menar jag att jag vet att det är min moped, men tyvärr är ramnumret bortskrapat. Jag gjorde en polisanmälan samma dag som den blev stulen. Finns det något jag kan göra överhuvudtaget? Kan jag ta mopeden och lämna in till polisens hittegods i och med att det är olagligt att köra en moped utan ramnummer? (eftersom att det inte går att trafikförsäkra en moped utan ramnummer) Ringa till polisen och säga att man har hittat en moped utan ramnummer och be dem komma och hämta den? Finns det något som gör att polisen skulle vara mer intresserade av att hämta moppen? Något annat som du som jurist kommer på att jag kan göra. Stort tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Att återta mopeden utan att först kontakta polisen kan resultera i självtäkt. Självtäkt är i svensk rätt ett brott som innebär att rubba något som är i annans besittning för att själv ta sig rätt (huvudsakligen att ta tillbaka sin egendom om den har blivit stulen). Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. Jag råder dig därför att kontakta polisen så snart som möjligt för att få mopeden i rätt händer. Gällande ramnumret kommer det att vara avgörande om du kan bevisa att det är din moped. Om du har kvitto, bilder eller annan bevisning som kan styrka att det är din moped kan det underlätta för dig.

Hoppas att det besvarar din fråga. Lycka till och kom ihåg att du alltid kan höra av dig till oss igen om du behöver mer rådgivning; i) ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här, ii) ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här, iii) boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare