Strikt ansvar för hund

Hund på inhägnad tomt som skäller när hästarna går förbi. Om en häst blir rädd och ryttaren avkastad, vems är felet??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hundar omfattas av ett s.k. strikt ansvar, vilket innebär att en hundägare ska ersätta de skador som hunden har orsakat, oavsett om hundägaren har varit oaktsam eller ej. Om ryttaren/hästen skulle bli skadad till följd av att hunden skäller så kan ryttaren/hästägaren kräva skadestånd av hundägaren (förutsatt att det har uppstått någon ekonomisk skada, t.ex. läkar-/veterinärkostnader).
Detta framgår av lag om tillsyn över hundar och katter 19 § som du hittar https://lagen.nu/2007:1150

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare