FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/10/2018

Strid mot tro och heder vid köp av lösöre

Antag att jag säljer lösöre till annan privatperson. Produkten har ett fel om vilket jag inte upplyst köparen. KöpL ger säljaren möjlighet att avhjälpa felet framför hävning. Kan köparen istället tillämpa AvtL para. 30 och hävda svek och häva köpet på den grunden? Felet är av väsentlig betydelse för produktens funktion.

Vi antaratt köparens mål är att häva köpet därför att säljaren undanhållit information om ett känt fel som inte kan upptäckas vid den regelmässiga undersökningen av produkten innan avtal träffas.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Till skillnad från köp av fastighet har inte köparen av lös egendom någon undersökningsplikt före köpet. Däremot kan det inträda en undersökningsplikt, ifall säljaren uppmanar köparen att undersöka varan innan köpet, 20 § andra stycke köplagen.

Avtalslagen eller köplagen

Avtalslagens bestämmelser kan tillämpas på köpfrågor, dock går speciell lag före generell lag. I det här fallet är köplagen den speciella lagen. Frågan blir då ifall köplagen innehåller sådan bestämmelse som är tillämplig på din situation. Om inte kan avtalslagen fylla ut det som saknas.

Köplagens bestämmelser

I bestämmelsen om undersökningsplikt, 20 § andra stycket köplagen, är säljaren inte ansvarig för sådana fel som köparen borde ha märkt vid undersökningen av varan, om inte säljare hade handlat i strid mot tro och heder. Vad köparen borde ha upptäckt beror på varan som du har sålt.

Vad gäller i strid mot tro och heder gäller i första hand när säljaren aktivt har försökt dölja fel. Exempelvis att säljaren målar över eller täcker skador i ett försök att dölja dem. Även att inte berätta om fel som köparen borde ha upptäckt kan i vissa undantagsfall leda till köparen kan åberopa det som fel (jämför NJA 2007 s. 86).

Även när säljaren säljare varor i befintligt skick behöver säljaren upplysa köparen om vissa väsentliga fel, 19 § första stycket andra punkten köplagen.

Att häva ett köp

När köparen får häva köpet framgår av 39 § köplagen. För att häva köpet enligt 39 § behöver det finnas ett fel, att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. Bedömning om ett fel är väsentligt görs från köparens perspektiv. Lägg även märke till att kravet på hävningsreklamationen enligt andra stycket i bestämmelsen inte gäller när säljare har handlat i strid mot tro och heder.

Vad gäller i ditt fall

Utifrån din fråga är det sannolikt att köparen inte behöver ta hjälp av avtalslagens bestämmelser om ogiltighet utan kommer kunna häva köpet från köplagen.

Joel ÅkerlindRådgivare