Straffskalan för snatteri

Hej!

Två killar i min klass i gymnasiet brukar ibland gå till en butik nära vår skola och ta olika godissorter. Alla vi går på gymnasiet och är över 18 år. De är medvetna om att de kan hamna i belastningsregistret, men när det gäller annat straff säger de bara att de max får lite böter. Stämer det? Vad kan det bli för straff om man snattar?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Snatteribestämmelsen hittar du i 8 kapitlet 2§ i brottsbalken. I paragrafen är inte brottet benämnt som snatteri, utan istället som ringa stöld. Får framgår det att straffet för snatteri kan vara antingen böter eller fängelse i högst sex månader. Vanligaste påföljden för snatteri är böter, antingen i form av dagsböter eller penningböter. Av dessa två är utgångspunkten dagsböter, som kan variera mellan 30 och 150 stycken beroende på personens ekonomiska ställning. Ibland så delas även penningsböter ut om det anses som mer rimligt.

Statistiskt sett så bör det vara böter som är aktuellt för killarna i din klass, även om fängelse finns med på straffskalan.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte får du lämna en kommentar nedan så ska utveckla mitt svar.

Med vänlig hälsning,

Samuel LindbladRådgivare