Straffrättsligt och civilrättsligt ansvar vid ofrivillig färgning av hår

Hej, en tjej färgade mitt hår och sa att det skulle försvinna när jag tvättade håret. Men sedan när jag tvättade håret så försvann det inte och de sade sedan att de gjorde färgen permanent för att jag var jobbig. Vad ska jag göra juridiskt sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag hoppas att jag kommer kunna hjälpa dig med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan vidta några juridiska åtgärder efter att ha fått ditt hår permanent färgat mot din vilja. Den aktuella gärningen kan potentiellt aktualisera såväl straffrättsligt som civilrättsligt ansvar. Straffrättsligt på så sätt att det kan vara brottsligt att med uppsåt färga någons hår utan samtycke och med motivet att kränka personen som får sitt hår färgat, samt civilrättsligt på så sätt att det kan anses utgöra en skadeståndsgrundande handling.

Straffrättsligt ansvar

Misshandel

Den som med uppsåt tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms enligt 3 kap. 5 § Brottsbalken (BrB) till misshandel. De situationer som faller under bestämmelsen är framför allt s.k. vanligt våld i form av knytnävsslag, sparkar och dylikt. Straffrättskommittén har emellertid uttalat att raka av en annan person dennes hår (särskilt om det är en kvinna) också är att räkna som misshandel i form av tillfogande av kroppsskada. Även om du i detta fall inte har fått ditt hår avrakat så kan man fråga sig om det inte går att ta någon form av vägledning från detta uttalande till den nu aktuella situationen om permanent färg, och i vart fall eventuellt kunna få handlandet att räkna som ringa misshandel. Däremot vill jag redan nu påstå att detta troligtvis är relativt vagt och då denna situation såvitt jag vet ännu inte prövats av domstol så är rättsläget beträffande om detta skulle kunna räknas som misshandel är oklart.

Ofredande

Ett brott som eventuellt skulle kunna aktualiseras är emellertid ofredande. Av 4 kap. 7 § BrB framgår att den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande, dömd för ofredande om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt.

Ofredande aktualiseras ofta när det saknas kroppsskada, sjukdom eller smärta och då det på grund därav inte går att döma för misshandel. Relativt många gärningar kan falla under brottet ofredande, ex. att rycka och slita i någons kläder eller att allvarligt skrämma och störa någon. Att färga någons hår emot dennes vilja torde kunna omfattas av bestämmelsen under förutsättning att syftet med färgningen var att kränka personen i fråga på ett kännbart sätt. Eftersom du förklarar att färgningen skedde för att du ”var jobbig” torde eventuellt en sådan kränkning kunna anses föreligga.

Civilrättsligt ansvar

Skadestånd

Av 2 kap. 1 § Skadeståndslagen (SkL) framgår att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ska ersätta skadan. Av 5 kap. 1 § SkL framgår vidare vilken ersättning som en person som tillfogats personskada kan ha rätt till. Av tredje punkten i paragrafen framgår att skadeståndet omfattar ersättning för fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (s.k. sveda och värk). Ersättning för sveda och värk kan utgå vid psykiska besvär utan samband med fysisk skada.

Att få sitt hår permanent färgat emot sin vilja kan naturligtvis resultera i olika former av psykiskt lidande hos den utsatte i form av exempelvis svår ångest. Viktigt att komma ihåg är emellertid att för att ersättning ska kunna utgå för psykiska besvär så krävs det att besvären utgör just en personskada vilket förutsätter att besvären är medicinskt påvisbara. Detta innebär normalt i praktiken att lidandet behöver bekräftas av ett läkarintyg eller liknande.

Sammanfattning

Den aktuella gärningen kan alltså potentiellt vara brottslig och föranleda straffrättsligt ansvar för gärningspersonen enligt 4 kap. 7 § BrB. Vill du gå vidare med detta gör du det genom att anmäla brott hos polisen och därefter kommer en åklagare besluta om han eller hon ska väcka åtal i frågan eller inte. Om åklagaren väcker åtal inleds en huvudförhandling (alltså en rättegång) där det ska fastställas om något brott har begåtts. Om gärningen gett dig psykiska besvär som går att visa medicinskt så kan du dessutom ha rätt till skadestånd för sveda och värk. För att få rätt till den denna ersättning krävs att du inleder rättegång mot personen som utsatte dig för detta genom att skriftligen ansöka om stämning hos tingsrätten.

Jag hoppas att jag besvarat frågan på ett tydligt sätt samt att du är nöjd med mitt svar.

Vänligen,

Moa HultinRådgivare