FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/10/2018

Strafföreläggande

Hej kan man få strafföreläggande för ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen trots att man har ett belastningsregister och en skyddstillsyn ? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Strafföreläggande

Strafföreläggande kan utfärdas av åklagare och har samma verkan som en dom. Det förutsätter däremot att påföljden för brottet är böter och/eller villkorlig dom. För att strafföreläggande ska kunna utges krävs att den misstänkte erkänner brott och skriver under föreläggandet, (48 kap 2 § 1 st rättegångsbalken). Ringa narkotikabrott och brott mot knivlagen är båda förlagda med böter vilket innebär att strafföreläggande kan utges, (2 § narkotikastrafflagen och 4 § lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål).

Belastningsregister

Belastningsregistret ska innehålla uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott, (3 § p.1 lagen om belastningsregister). Den skyddstillsyn som finns antecknad i belastningsregistret försvinner 10 år efter domen om personen är över 18 år, (17 § p.4 a lagen om belastningsregister). Om det gjorts en ny anteckning beträffande samma person inom de 10 åren som skyddstillsynen finns kvar i belastningsregistret (i detta fall strafföreläggandet) ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret, (18 § och 3 § p.1 lagen om belastningsregister).

Sammanfattning

För att svara på din fråga, utgör skyddstillsyn för ett annat brott sedan tidigare inget hinder mot strafföreläggande. Begår man nya brott under prövotiden som man fått skyddstillsyn kan tingsrätten i det nya målet bland annat förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs. Skyddstillsynen kan även ersättas av en annan påföljd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare