Straffet för ringa stöld, vad händer nu?

Hej jag tog en godispåse till ett värde av 60:- och blev tagen när jag kom utanför butiken. Har snattat/stöld förut i den butiken men inga varor till ett större värde än 1000:-, vilket dom sa att jag gjort innan. Erkände att jag gjort det medvetet av någon dum anledning. Har inget i mitt register sen innan, har fast jobb, vuxen. Känner mig jätte ångerfull för allt, vilket jag oxå sagt till polisen i förhör. Polisen pratade om jag föredrar böter eller rättegång. Fråga om min förmögenhet, lön mm. Vad tror ni att det hela kommer sluta i? Är gravid oxå! Kan inte sova på nätterna för det är de ända jag tänker på. Hur lång tid kan det ta innan man får höra något från polisen, brukar det finnas någon typ av tidsram?

Tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har blivit tagen för snatteri i en butik och att du har varit på förhör hos polisen, och nu undrar du vad som kommer hända näst och vad detta skulle kunna leda till.

Ringa stöld, straffet?

Snatteri, eller som det i lagen heter, ringa stöld, förutsätter att man tagit vad annan tillhör och därmed orsakat denne skada, och straffet för detta är böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2§ brottsbalken). Har man stulit för 60 kronor, handlar det nästan uteslutande om just ringa stöld, och inte stöld av normalgraden, på grund av det låga värdet på det tillgripna.

Ringa stöld leder nästan uteslutande till böter, det är högst ovanligt att man döms till ett fängelsestraff eller en annan påföljd. Jag skulle därför tro med stor sannolikhet att det straff som skulle aktualiseras för dig är just böter. Böterna, beroende på summan man stulit för huvudsakligen, utgörs antingen av en fast summa, penningböter, eller en summa baserad på ens förmögenhet, dagsböter. Dagsböter består av två parametrar. Den första delen baseras på gärningens straffvärde i sig, hur allvarlig gärningen var, och benämns i ett antal böter, och den andra på gärningspersonens ekonomiska förhållanden och benämns i en summa i kronor (25 kap. 1-2§ brottsbalken). Antalet bestäms till mellan 30 st och 150 st, och kronorna till ett belopp mellan 50 och 1000 kr. Dagsböterna skulle därför kunna bli 30 st, a 50 kr (det lägsta, om man exempelvis har en väldig låg eller ingen inkomst). Dessa två delar multipliceras då med varandra, vilket ger det totala bötesbeloppet (i exemplet 1500 kr). När värdet på det stulna understiger 75 kr, kan man till och med hamna på vad som kallas penningböter, alltså en fast summa oberoende av dina ekonomiska förhållanden. I ditt fall är det alltså möjligt, och denna summa är då 800 kr. Då blir dagsbotssystemet inte aktuellt, eftersom värdet du stulit för understiger 75 kr, och enligt riksåklagarens rättsliga vägledning börjar man inte använda dagsböter förrän det stulna har ett värde av 75 kr eller mer.

Något som också påverkar storleken på bötesbeloppet är din ålder. Är du under 21 år kan man få viss ungdomsrabatt, och ibland vissa ungdomspåföljder så som ungdomstjänst, men om det belopp som det rör sig om är penningböter om 800 kr, är det osannolikt att du kommer få någon rabatt eller annan påföljd än just penningböter.

Vad händer nu?

Efter förhör med polisen, kommer polisen titta på utredningen och undersöka om den behöver kompletteras på något sätt. Troligtvis, i ärenden som dessa, finns det inte mycket mer att göra efter att du har avhörts. Därför borde du troligtvis höra av polisen inom en snar framtid, men ibland kan dessa ärenden bli nedprioriterade vid resursbrist. Det finns ingen uttrycklig tidsram vanligen, utan det beror huvudsakligen på resurs och tid, ärendet lär inte vara svårutrett i sig.

Om du har godtagit böter, kan polisen själv utfärda dessa, om det är penningböter, alltså den fasta summan om 800 kr. Då får du av polisen hem ett inbetalningskort som du betalar sen är ärendet klart i princip. Om du inte godtar polisens utfärdade föreläggande, går ärendet vidare till åklagaren som väcker åtal i domstol, där du då får möjlighet att få ärendet prövat i tingsrätten.

Om värdet på det stulna överstiger 75 kr eller av någon annan anledning dagsböter används istället, kan polisen inte själv utfärda det utan då går ärendet vidare till åklagaren som utfärdar ett så kallat strafföreläggande, också en form av inbetalningskort som uppger vad du begått för brott och hur dagsbotsbeloppet beräknats och vad det är. Du kan då välja att godta det eller inte. Om du nekar det strafföreläggandet, tar åklagaren det vidare till domstolen.

Om ärendet hamnar i domstol, kommer det troligtvis inledningsvis bedömas som ett ärende som kan avgöras utan huvudförhandling, alltså enbart på handlingarna som finns i målet. Då baserar domstolen domen på polisens förundersökning och ditt eventuella yttrande i ärendet. Då behöver du inte komma till domstolen. Om du å andra sidan vill ha en rättegång, kan du säga det till polisen direkt, så går ärendet direkt till domstol via åklagaren. Domstolen kan ändå göra den initiala bedömningen att ärendet kan tas utan huvudförhandling. Om du då vill ha en rättegång, ska du begära det hos domstolen när du tagit emot handlingarna från dem. Det är då viktigt att du kontaktar domstolen så fort du fått handlingarna därifrån, och uppge att du begär en förhandling. Du har rätt till en förhandling om du vill ha det. Du kan vid en förhandling berätta din sida av saken mer utförligt än om målet avgörs utan förhandling. Men om du erkänner och bara vill ha saken överstökad snabbt, kan du godta polisens föreläggande, eller åklagarens föreläggande, men vill du exempelvis ha påföljden prövad ska du begära att ärendet ska gå till domstol.

Sammanfattning och råd

Sammantaget är min bedömning att straffet för din gärning är böter, närmare bestämt dessutom penningböter, alltså en engångssumma om 800 kr. Om du godtagit att ta emot böter från polisen, kommer de inom kort skicka ett bötesföreläggande till dig, och om du skriver under det och betalar summan inom föreskriven tid, så är ärendet avslutat där. Jag förstår att du ångrar dig, till din tröst så anses det generellt som ett ganska ringa brott, och försvinner ur ditt belastningsregister efter fem år om du inte begår fler brott inom den tiden. Om du vill få ärendet prövad av domstol bör du säga det till polisen, och då går ärendet direkt till domstol. Du bör även då, när du tagit emot handlingarna från domstolen, uppe att du vill ha en rättegång om du vill det, vilket framgår av handlingarna om du inte får en kallelse till ett specifikt datum. Denna process kan dock ta flera månader, vanligen inte mindre än två månader, så om du inte har någon invändning mot vare sig straffet eller i sak, och bara önskar att ärendet ska avslutas, kan du skriva på böterna direkt av polisen eller åklagaren. Det är dock din rätt att få en rättegång i tingsrätt om du vill det, och som utgångspunkt ska det inte heller påverka straffet i en skärpande riktning.

Jag hoppas att du har fått någon vägledning i dina frågor! Tyvärr åtar sig vår byrå inte uppdrag i brottmål, men om du har några följdfrågor eller önskar förtydligande, är du välkommen att återkomma till mig så ska jag se om jag kan förtydliga mitt svar! Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare