Straffansvar vid provokation av misshandel

Jag och en vän till mig stod utanför spybar då jag noterade att en man ryckte kraftigt i dörren till entrén, konfronterade mannen och frågade vad han höll på med, han bettede sig almänt svinigt och sa bland annat att jag skulle ta min barnsliga röv hem till mamma. Vid detta tillfället ställde jag ner min sportbag som jag haft över axeln på marken.

Är osäker på vem som började närma sig den andre, och tillslut stod vi väldigt nära varandra (1-2 decimeter skilde nästipparna åt). Då sa han att han skulle "döda mig", tog av sig din kavaj medan jag direkt tog några steg bakåt för stt undvika konfrontion, och sedan hoppar han på mig när jag försöker ta mig därifrån. Han tar ett strypgrepp bakifrån och slänger ner mig på marken så att båda mina knän skrapas upp ordentligt och jag börjar blöda från läppen, min kompis ingriper för att bryta upp bråket och polis är på plats innan jag lyckats samla mig nog för att resa mig. Både jag och min kompis vittnar om att jag blev påhoppad och att han skrek att han skulle döda mig precis innan, och får senare i brevet om målet veta att dom har en övervaknings film från platsen. Min fråga är då om jag på något sätt kan bli dömd för något i detta fall? Vad kan han vänta sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag vill inleda med att ursäkta för sent svar.

En provokation som leder till misshandel är inte straffbart i sig. Det provokationen innebär rent straffmässigt är att gärningsmannen kan använda den som ett argument för att få ett lindrigare straff.

Frågan blir istället om något annat brott har skett i samband med denna konfrontation. Beroende på vad du sagt till mannen så kan brottet förolämpning bli aktuellt (5 kap 3 § Brottsbalken). Detta innebär att du med kränkande kommentarer, i syftet att såra personen i fråga, förolämpat denne. Vilken typ av kommentarer som kan utgöra förolämpning är enligt praxis till exempel rasistiska svordomar riktade mot personer med utländskt ursprung (NJA 1989 s 374). Även kränkande eller skymfligt beteende kan här räknas som förolämpande. Att konfrontera en person som stör den allmänna ordningen eller ”allmänt svinar sig” torde dock inte utgöra ett sådant skymfligt beteende. Det förefaller osannolikt att du skulle bli dömd för något, särskilt om kameraövervakningen styrker din berättelse.

Om du i dagsläget inte blivit åtalad för brott inför rättegången behöver du inte oroa dig för att bli dömd under denna. Denna rättegång kommer istället enbart att handla om huruvida mannen i fråga gjort sig skyldig till brott eller ej.

Jag hoppas detta besvarat din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Erik ClaesonRådgivare