Straff vid misshandel?

Vad för straff får man när man blir misshandlad hos en kompis och när personen sen åker efter mej och fortsätter misshandeln hemma hos mej? Han har blivit dömd för två misshandlar innan. Han satt inte för den andra misshandeln.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Misshandel enligt brottsbalken

Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. (3 kap. 5 § brottsbalken)

Om brottet är anse som grovt döms personen istället till fängelse i lägst ett år och sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.(3 kap. 6 § brottsbalken)

Gärningsmannen kan anses ha visat särskild hänsynslöshet eller råhet om misshandeln exempelvis varit långvarig. I det fall du beskriver kan det tänkas att misshandeln var långvarig eftersom personen ifråga följt efter dig och fortsatte misshandeln på en annan plats. Emellertid måste det göras en bedömning av alla omständigheter för att kunna rubricera en misshandel som grov.

Påföljd

Om domstolen bedömer att personen ifråga har gjort sig skyldig till misshandel, grov eller av normalgraden, ska en påföljd bestämmas. Vid påföljdsbestämningen ska domstolen beakta omständigheter som kan verka både i skärpande eller i förmildrande riktning. Det ska exempelvis särskilt beaktas om den tilltalade visat stor hänsynslöshet. (29 kap. 2 § p. 2 brottsbalken) Om domstolen bedömer att den tilltalade visat stor hänsynslöshet, påverkar detta således straffet i försvårande riktning.I 29 kap. 3 § brottsbalken föreskrivs vissa förmildrande omständigheter som kan inverka på straffet i förmildrande riktning. Sådana omständigheter som ska beaktas i förmildrande riktning föreskrivs också i 29 kap. 5 § brottsbalken.

Utgångspunkten är att misshandel av normalgraden bör innebära ett fängelsestraff (se NJA 2015 s. 386). Omständigheterna vid brottet måste emellertid beaktas och ibland är därför andra påföljder än fängelse ett mer lämpligare alternativ. I svensk rätt är nämligen utgångspunkten att fängelse inte ska dömas ut. (30 kap. 4 § brottsbalken) Detta innebär att fängelse normalt sett anses vara olämplig påföljd. Under vissa förutsättningar anses dock fängelse vara den mest lämpliga påföljden. Som skäl för fängelse får domstolen b.la. beakta om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott. I det fall du beskriver har personen ifråga tidigare blivit dömd för misshandel, vilket alltså skulle kunna tala för att fängelse är den mest lämpliga påföljden.

Sammanfattningsvis

Det är svårt för mig att bedöma vilken påföljd som kan aktualiseras det fall du beskriver eftersom detta beror på ett flertal omständigheter, såsom om brottet rubriceras som grovt eller om det finns några försvårande eller förmildrande omständigheter.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare