Straff för stöld och konsumtion av brott

Hej!

En bekant har blivit anklagad för stöld av mediciner på sitt förra jobb, de hittade kvarglömda mediciner från patienter i hens jobbskåp. Personen ifråga menar att medicinerna som hittades har varit bortglömda från andra kollegor på olika ställen på jobbet och hon har därför plockat undan dem i sina fickor så att andra icke-behövane patienter inte ska konsumera dessa. Hen har sedan lagt medicinerna i sitt jobbskåp på den översta hyllan och har sedan glömt bort att rapportera dessa ( medicinerna är från olika datum under ett årsperiod.). Jobbet menar att detta är ett avsiktligt fel och påstår att hen kanske har sålt medicinerna ''på gatan''. Hen har blivit anklagad för stöld. Medicinerna är narkotika klassade.

Hen har nu blivit kallad till rättegång, vad kan straffet komma att bli? Kan personen få fängelse för detta samt böter? Vad betyder ''brottet konsumeras av ett annat brott''?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Straffet för stöld är fängelse upp till två år (se Brottsbalken 8 kap. 1 §). Vad straffet blir är svårt att säga utan att veta mer om åtalet. För att man ska dömas till fängelse brukar det krävas att brottet har ett straffvärde på minst ett år, annars döms man till ett lindrigare straff som ex. villkorlig dom kombinerad med böter.

Att ett brott konsumeras av ett annat betyder att man har begått flera brott genom samma gärning och bara straffas för det ena brottet. Ex. om man misshandlar någon så att den avlider så kommer man inte dömas för både misshandel och mord/dråp utan endast det grövre brottet. I din fråga misstänker jag att ett ringa narkotikabrott (eftersom medicinerna är narkotikaklassade) konsumeras av stöldbrottet. Jag utgår från att det handlar om ringa narkotikabrott eftersom narkotikabrott av normalgraden har en högre straffskala än stöld. Detta talar också för ett lägre straff för stöldbrottet eftersom det då sannolikt rör sig om mediciner till ett lägre värde.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare