straff för stöld i butik

Hej!

Jag stal från två olika butiker under samma eftermiddag och blev påkommen i den sista. Den ena stölden uppgick till 1006 kr (ringa) och den andra 1350 (stöld). Jag erkände direkt och erbjöd mig betala vilket jag även gjorde. Butiken tog tillbaka det som kunde säljas vidare och jag betalade resten. Jag är helt ostraffad sen innan, 25 år och student. Detta var en impulshandling och jag uttryckte hur ångerfull jag var. På poliserna verkade det som att jag eventuellt skulle få endast böter och en prick i belastningsregistret på som skulle försvinna efter 5 år. Men efter att ha googlat runt ser jag att chansen även finns att jag skulle kunna få villkorlig dom vilket jag är livrädd för.

Vad tror ni är mest troligt? Kan man få endast böter för stöld?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har blivit misstänkt för ett fall av ringa stöld, och ett fall av stöld, och du nu undrar vad du kan få för straff för detta.

Ringa stöld och stöld

Om man döms för ringa stöld, vilket det vanligen rör sig om, om man är under 1 250 kr i stöldgodsets värde, är straffskalan böter eller fängelse högst sex månader (8 kap. 2§ brottsbalken). Vanligen hamnar man på normalgradig stöld om man stjäl för ett värde över 1 250 kr, vilket verkar vara fallet för dig. Det finns även andra förutsättningar för att rubricera gärningen som normalgradig, men troligtvis är det främst stöldgodsets värde som beaktats för dig. Straffet för stöld av normalgraden är fängelse högst 2 år (8 kap. 1§ brottsbalken). Detta innebär att om du skulle dömas för båda gärningarna, så finns det inte böter i straffskalan för normalgradig stöld, vilket innebär att du inte kommer få endast böter utan du hamnar då på fängelsenivå. Påföljden ska bedömas utifrån den samlade brottsligheten och det ska endast ges en påföljd för all brottslighet, vilket gör att om något brott är på fängelsenivå, så döms det ut för båda brotten. Det finns ett begränsat utrymme utifrån brottets straffvärde, att gå under det lindrigaste straffet, alltså att ge böter för ett brott med endast fängelse i straffskalan (29 kap. 3§ 2st brottsbalken) och handlar främst om gärningen provocerats fram, om man lidit av allvarlig psykisk störning eller haft nedsatt förmåga att inse innebörden av handlingarna eller liknande.

Vad blir straffet?

Bara för att något är på fängelsenivå betyder det inte att det nödvändigtvis blir fängelse. I Sverige har vi en utgångspunkt om att man ska undvika fängelse, och varken gärningens art, straffvärdet eller återfall talar för att du ska få ett fängelsestraff (30 kap. 4§ 2st brottsbalken). Straffvärdet för en ringa stöld och en normalgradig stöld ligger vanligen runt ett fåtal månaders fängelse.

Du kommer sannolikt alltså få en påföljd som inte är fängelse, om du inte är straffad tidigare. De påföljder som främst är aktuella för dig är då villkorlig dom eller skyddstillsyn, var villkorlig dom egentligen är den påföljd som är minst ingripande. Som skäl för villkorlig dom ska man beakta om det är osannolikt om du kommer återfalla i brottslighet (30 kap. 7§ 1st brottsbalken). Vanligen gör domstolen denna bedömning mot bakgrund av tidigare brottslighet, och orsaken till den förevarande brottsligheten. Är du då inte tidigare straffad, är ångerfull för din gärning och den främst baserades på impulshandling, finns det ett gott utrymme för att döma endast till villkorlig dom. Villkorlig dom ska som utgångspunkt också förenas med böter (27 kap. 2§ brottsbalken). Villkorlig dom är en form av andra chans, det hamnar i belastningsregistret i 10 år, men det är egentligen den enda praktiska effekten av brottet om man inte begår brott igen inom två års tid. Om man begår brott under den tiden, försakas en chans och då döms man vanligen strängare nästa gång, om det nya brottet också är på fängelsenivå.

Alternativet är skyddstillsyn, som är en typ av samtalsform via Frivården, där man kan behöva delta i olika program, samtalsmöten och liknande som Frivården finner lämpligt. Skyddstillsyn ska som utgångspunkt välja som det finns skäl att anta att det skulle förebygga vidare brottslighet, alltså om det finns något i ditt beteende, tidigare lagföring eller liknande som tyder på att du kommer fortsätta begå brott efter detta (30 kap. 9§ 1st brottsbalken). Även skyddstillsyn står med i belastningsregistret i 10 år, och sköter man inte den kan den komma att undanröjas av domstolen och då istället ge ett strängare straff så som fängelse.

Både villkorlig dom och skyddstillsyn får förenas med samhällstjänst, om man inte anser att straffet är tillräckligt kännbart. Troligtvis är det inte aktuellt i ditt fall, eftersom det är första gången du lagförs för brott, men att du begått två stölder på samma dag kan vara försvårande här.

Utan att känna till så mycket om omständigheterna kring gärningarna, personliga förhållanden och liknande, skulle jag tro att fängelse inte är aktuellt för dig. Troligtvis blir det som du säger villkorlig dom med dagsböter, alternativt skyddstillsyn om det framkommer något som antyder att det finns risk för återfall i brottslighet.

Vad händer nu?

Polisen kan inte utfärda vare sig dagsböter eller fängelsestraff, eller någon av de andra nämnda påföljderna, därför kommer målet gå vidare till åklagaren som tittar på det och bedömer initialt straffvärdet. Eventuellt utfärdar åklagaren ett strafföreläggande med villkorlig dom om denne anser att påföljden kan stanna där. Annars kan ärendet gå vidare till tingsrätt, där det antingen avgörs utan sammanträde, alltså endast på handlingarna i målet, eller vid en huvudförhandling. Du har rätt att begära en huvudförhandling. Om målet går till tingsrätt kan det vara bra att veta att du har rätt att ha en försvarare som kan hjälpa dig i ärendet. I vissa fall kan tingsrätten förordna en offentlig försvarare, om de anser att det behövs i målet, vilket du kan vända dig till polisen redan nu med eller till tingsrätten med sen när ärendet hamnar där. Det är inte säkert att du får bifall för det, eftersom brotten här inte är så allvarliga, men du kan alltid framställa önskemålet. Om du får avslag kan du istället anlita en privat försvarare om du vill det, men då är utgångspunkten att du betalar hela kostnaden för denne. Det är alltså att föredra att få försvarare förordnad via tingsrätten.

Sammanfattning och råd

Om gärningen du begått bedöms som normalgradig stöld, kommer påföljden inte stanna vid böter, då det inte ens finns böter i straffskalan för normalgradig stöld. Istället för ett fängelsestraff är det mer troligt att du skulle få villkorlig dom med dagsböter eller skyddstillsyn, och av alla alternativ skulle jag säga att villkorlig dom är den påföljd som är minst ingripande för dig. Det är alltså det bästa utfallet för dig, och det är inget som innebär något praktiskt för dig i vardagen, förutom ett krav på laglydighet. Du kan även hos tingsrätten eller polisen under förundersökningen begära en offentlig försvarare som hjälper dig i ärendet, men om man har en relativt god inkomst får man ofta bekosta detta själv om man döms.

Jag hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare