FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder25/04/2017

Straff för ringa misshandel och olaga hot när tidigare dömd för narkotikabrott

Jag undrar vad straffet för ringa misshandel och hot är för en person som tidigare blivit straffad med böter för narkotikabrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I varje lagregel om brott står det vilket som är det maximala straffet som kan dömas ut. För ringa misshandel gäller böter eller max sex månaders fängelse (3 kap. 5 § Brottsbalken) och för olaga hot gäller böter eller fängelse i max ett år (4 kap. 5 § Brottsbalken). Även om det rör sig om mer än ett brott kommer domstolen med största sannolikhet enbart att döma ut ett straff, det blir med andra ord inte böter för misshandel och fängelse för hotet utan ett gemensamt straff (30 kap. 3 § Brottsbalken).

Vad straffet i slutändan landar på beror helt och hållet på vad personen som döms faktiskt har gjort. Det kan vara stora skillnader på handlingar som anses vara ringa misshandel och olaga hot. Att man döms för ett visst brott innebär inte att man per automatik tilldöms ett visst straff. Det går inte att ge någon närmare förutsägelse kring vad straffet blir utan att veta vad som faktiskt har hänt.

Att personen tidigare har dömts till böter för narkotikabrott kan medför att straffet blir något mer skärpt eftersom rätten tar hänsyn till tidigare brottslighet (29 kap. 4 § Brottsbalken). När det rör sig om ett såpass lindrigt brott som ett narkotikabrott som bestraffats med böter lär det dock inte ha någon större påverkan.

Jag är ledsen att jag inte kan ge ett mer precist svar på din fråga men jag hoppas att du har fått lite hjälp på vägen.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare