Påföljd (straff) för grovt narkotikabrott och vad gäller om personen är 20 år?

Hej, vad kan ett straff för grovt narkotikabrott (försäljning) bli för en tidigare icke dömd person bli? (20år).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad straffet är för grovt narkotikabrott på grund av olovlig försäljning av narkotika i Sverige och vad som gäller om personen är 20 år och inte tidigare dömd för något brott. I mitt svar kommer jag att utgå ifrån detta.

Påföljder (straff) för olovlig försäljningen av narkotika

En person som säljer narkotika olovligen döms till fängelse i högst 3 år om det sker uppsåtligen (med avsikt) enligt 1 §, 1 stycket, punkt 5 och andra stycket narkotikastrafflagen. Det finns fyra straffskalor för narkotikabrott. Ringa narkotikabrott, narkotikabrott av normalgraden, grovt narkotikabrott och synnerligen grovt narkotikabrott.

Påföljden (straffet) grovt narkotikabrott

Enligt 3§ narkotikastrafflagen är straffet för grovt narkotikabrott fängelse i lägst två och högst sju år. När en bedömning görs huruvida brottet ska anses som grovt ska det särskilt beaktas om brottet har gjorts i en verksamhet som bedrivits i en större omfattning. Dessutom om narkotikan var en särskilt stor mängd, vilket bedöms i det enskilda fallet. Maxstraffet är sju år för grovt narkotikabrott.

Lindrigare straff på grund av ålder

Enligt 29 kap. 7§ brottsbalken får rätten döma till ett lindrigare straff än vad som anges för brottet ifråga, om personen begått brottet innan han eller hon fyllt 21 år. Å andra sidan, anges det i tredje stycket att det första stycket inte gäller för brott som personen begått efter att han eller hon fyllt 18 år och brottet har ett straffvärde som uppgår till fängelse i ett år eller mer. Detta är fallet gällande grovt narkotikabrott. Det sist nämnda stycket är en tilläggsbestämmelse som infördes år 2022-01-02.

Övriga hänsynstaganden

Att en person har ett rent straffregister innebär inte direkt ett mildare straff, jämför 29 kap. 4§ brottsbalken. Å andra sidan, är det något som domstolen kommer att beakta i sin bedömning om huruvida det finns skäl att anta att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet.

Slutsats

Straffet för grovt narkotikabrott är lägst två år och högst sju år. Av din fråga framgår det inte när brottet begicks, vilket kan påverka huruvida domstolen kan döma till ett lindrigare straff än vad som anges för brottet ifråga. I och med det nya tillägget i 29 kap. 7§ tredje stycket som infördes 2022-01-02. Gällande påföljden kommer domstolen att göra en enskild bedömning i varje enskilt fall, vilket framgår av NJA 2004 s.354, där de har betonat att försiktighet ska iakttas att i förväg bestämma generella påföljder (straff) gällande viss art och mängd för straffvärdebedömningen.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare