Straff för bedrägeri?

Hej, jag blev gripen för bedrägeri för att ha bytt prislappar för två väskor som sammanlagd är värda ca 5600kr, jag fick ett förhör utan advokat, vad kommer jag att få för straff? och kan jag fixa advokat senare som minskar min straff? Kan jag även göra så att breven inte kommer hem till mig utan till en vänn eller advokat! Jag har inte något på registret och är 18, hur länge kommer jag stå där?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till lawline för din fråga.

Straffskalan för bedrägeri är fängelse högst två år, se 9 kap. 1 § BrB.

Med hänsyn till din ålder och att du tidigare är ostraffad skulle min kvalificerade gissning vara att du du döms till villkorlig dom kombinerat med dagsböter. Det är domstolen som avgör ditt straff och inte advokaten, och därför kan advokaten inte sänka ditt straff.

Uppgifterna om brottet i belastningsregistret gallras efter tio år, se 17 § p. 4 a, lagen om belastningsregister.

Du kan ringa domstolen och höra om det är möjligt att kallelsebrev, alt strafförelägganden, skickas till annan adress än din folkbokförda.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Brottsbalken finner du här www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Lagen om belastningsregister finner du här http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980620.htm

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare