FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/08/2022

Straff för att låna ut en moped till en kompis utan körkort

Tjenare, vad är straffet för mig och min mamma ifall jag lånar ut moppen till en konpis utan körkort och ifall min mamma inte vet om att han kör? Straffas enbart jag då eller mamma också? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Om du som mopedförare tillåter någon annan, som inte har körkort, att framföra mopeden kan du göra dig skyldig till tillåtande av olovlig körning (3 § tredje stycket trafikbrottslagen). Detta gäller både mopeder i klass I och II (2 kap. 1 § körkortslagen och 3 § fjärde stycket trafikbrottslagen). Ett sådant brott kan begås uppsåtligen (t.ex. genom att du lämnar över mopednycklarna till din kompis med insikt om att han kommer köra mopeden), men det räcker egentligen med att du genom oaktsamhet tillåter någon obehörig att framföra mopeden. Teoretiskt sett kan därför även din mamma göra sig skyldig till detta brott om hon äger mopeden och har körkort för den. Har hon däremot ingen som helst vetskap om att mopeden framförs av någon obehörig, och har hon heller ingen anledning att inse detta, kan hon däremot inte dömas till ansvar (jfr  SvJT 1963 rf s. 81). Straffet för tillåtande av olovlig körning är böter (3 § tredje stycket trafikbrottslagen).

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare