Störningar vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej, Om man sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening, där ordföranden själv godkänner andrahandsuthyrning av en lägenhet som ägs av en annan person, som också sitter i styrelsen. Om något händer med hyresgästen, t.ex att vederbörande stör ordningen i föreningen, blir jag som styrelseledamot, ansvarsbefriad. Dvs kan jag, utifrån hur det har hanterats slippa ev skadestånd eller annat som kan uppstå. Stadgarna är otydliga, det står bara att "Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens samtycke i andra hand upplåta lägenheten i dess helhet till annan än medlem utom i fall som avses i bostadsrättslagen."

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga om att du undrar över ansvaret för störningar i bostadsrätten när de orsakats av en andrahandshyresgäst. Nedan kommer jag att gå igenom vad som gäller generellt för störningar. Reglerna varierar dock beroende på vilken typ av störning det gäller samt om det i stället rör sig om en skada i lägenheten.

Två olika rättsliga förhållanden

Vid andrahandsupplåtelse av bostadsrätt råder ett hyresförhållande mellan bostadsrättsinnehavaren och hyresgästen. Bostadsrättsinnehavaren kan därmed säga upp hyresgästen på grunder som anges i hyreslagen. Där finns regler för störningar och förutsättningar för uppsägning av andrahandshyresgästen vid allvarliga störningar. (12 kap. 25 § jordabalken och 12 kap. 42 § jordabalken) Ansvaret bostadsrättsinnehavaren har i förhållande till föreningen regleras däremot i bostadsrättslagen.

Bostadsrättsinnehavarens ansvar för störningar

När det gäller andrahandsupplåtelse av bostadsrätt krävs först och främst tillstånd från föreningen, alternativt tillstånd från hyresnämnden, precis som du anger i din fråga. (7 kap. 10 § och 7 kap. 11 § bostadsrättslagen

Bostadsrättsinnehavaren har sedan ett ansvar att inte störa andra i sin omgivning. (7 kap. 9 § bostadsrättslagen) I det ingår att iaktta ordning, sundhet och gott skick gällande lägenheten. Ansvaret gäller för bostadsrättsinnehavaren även när denne har andrahandshyresgäster i lägenheten. Om det förekommer störningar i lägenheten som inte skäligen bör tålas ska föreningen ge bostadsrättshavaren tillsägelse om detta och se till att störningarna upphör. (7 kap. 9 § 2 st bostadsrättslagen) Föreningen ska även underrätta socialnämnden om störningarna. Ytterst kan föreningen säga upp bostadsrättsinnehavaren om denne inte iakttar sina skyldigheter gällande störningar och att iaktta ordning och gott skick. (7 kap. 18 § punkt 5 bostadsrättslagen). För att en uppsägning ska bli aktuell krävs dock att föreningen först underrättar socialnämnden. Om rättelse sker innan föreningen hunnit säga upp bostadsrättsinnehavaren kan inte uppsägning ske, under förutsättning att störningarna inte är särskilt allvarliga. (7 kap. 21 § bostadsrättslagen)

Sammanfattning

Vid störningar orsakade av andrahandshyresgästen kan bostadsrättsinnehavaren säga upp hyresgästen på vissa angivna grunder i hyreslagen. Detta gäller själva hyresförhållandet mellan bostadsrättsinnehavaren och hyresgästen. I förhållande till föreningen ansvarar bostadsrättsinnehavaren för lägenhetens skick samt att det inte förekommer störningar i förhållande till grannar och andra i omgivningen. Föreningen ska ge bostadsrättsinnehavaren tillsägelse vid störningar och underrätta socialnämnden om detta. Ytterst kan uppsägning av bostadsrättsinnehavaren bli aktuellt, under vissa angivna förutsättningar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare