Störande katt i en hyresrätt

Hej! Jag bor i hyresrätt och sen en tid tillbaka har någon av mina grannar skaffat katt. Katten jamar/skriker högt dygnet runt. Jag lider av psykisk ohälsa där sömn är a och o för att jag ska hålla mig fri från skov men katten väcker mig flera gånger per natt om jag ens kan somna. Vad ska man göra för att slippa detta? Kan man göra något? Mvh snart knäpp

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline. Som jag förstår det vill du veta om du kan göra något åt grannens katt.

Rätt att inte bli störd som granne

Som hyresgäst är man skyldig att inte utsätta sina grannar för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller som stör ens bostadsmiljö (JB 12:25).

Jag ska dock påpeka att lagen inte tar hänsyn till personer som är känsligare än normalt till störningar. Dock tror jag att om kattens jamande kan höras genom väggarna, hör dina andra grannar ljudet också.

Om störningen är allvarlig nog eller att din granne inte bryr sig om att jamandet stör andra, kan grannen riskera att få sitt hyresavtal förverkat och därmed inte få tillåtelse att bo kvar där (JB 12:42 punkt 9) Att förverka hyresrätten görs då av hyresvärden.

Vad jag rekommenderar

Mitt första tips är att du tar kontakt med dina andra grannar och berättar för dem att du lider av jamandet. Därefter skulle jag rekommendera att du tar kontakt med hyresvärden. Har fler personer stört sig på jamandet kommer hyresvärden förmodligen ta det mer seriöst. Förhoppningsvis efter det kommer din hyresvärd ta kontakt med kattägaren och förklara att personen måste göra något åt sin katt.

Jag hoppas att jag kunde vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare