Stöld och legalt marknadsvärde

Någon tog mitt bankkort men dömdes inte för stöld varför jag vill veta ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att använda mig av Brottsbalken, förkortat BrB.

Stöld

Stöld finns i 8 kap 1 § BrB. Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, döms, om tillgreppet innebär ekonomisk skada, för stöld. Avgörande här är även att det tillgripna föremålet har ett så kallat legalt marknadsvärde. Med det menas att det ska finnas en laglig marknad för föremålet. Ett bankkort är inget som säljs på svenska marknader, utan det är någon som ges ut av banker i samband med att någon har ett bankkonto där.

Egenmäktigt förfarande

När någon tar något som inte har ett legalt marknadsvärde blir det istället fråga om egenmäktigt förfarande i 8 kap 8 § BrB. Den som, i annat fall än som anges i 8 kap BrB, olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år.

Bedrägeri

Det framgår inte av din fråga om gärningspersonen sedan använde ditt bankkort för att köpa saker, men det kan snabbt nämnas att om så är fallet så blir det även en fråga om bedrägeri enligt 9 kap 1 § BrB.

Sammanfattning

Den som tog ditt bankkort har inte dömts för stöld då ett bankkort ej har ett legalt marknadsvärde. Högst troligtvis dömdes gärningspersonen för egenmäktigt förfarande!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare