Stöld och försäljning av stulet fordon

Hej!

Om man hittar en lastbil som är olåst och kör utrikes med den och därefter säljer den, vilka brott begår man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Att ta någon annans lastbil blir stöld om personen har uppsåt att tillägna sig föremålet. Detta regleras i 8 kap 1§ brottsbalken (BrB). Att den är olåst medför bara problem för den egentliga ägaren när det gäller ersättning från försäkrings etc.

Gällande försäljningen av fordonet så skulle det kunna bli "häleri" som regleras i 9 kap 6§ BrB, ett viktigt rekvisit här är dock att man ska ha ta befattning av ett stulet föremål, för detta skulle det behöva finnas en mellanhand. Alltså någon som säljer lastbilen åt gärningsmannen, vilket inte verkar vara fallet.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsning

Isak ErikssonRådgivare