Stöld - Inget uppsåt

Hej! De så att min kusin stoppade ner en päls jacka värd 8000kr under min vagn då de pep när jag gick ut, jag trodde att de var hennes då hon hade rullat så man ej såg pälset och så stack hon själv och jag blev tagen av butiks ägaren då hon anklagar mig för att tagit den och jag blev polis anmäld. Det konstiga e att de ej fanns nån kamera där hon då stoppade ner pälset under vagnen jag förklarde för polis och butiks ägaren hur de var till men jag blev ändå polis anmäld och butiks ägern såg mig komma in med min kusin men hon släppte ut henne och tog fast mig. Hade med mig min 2 månder gamla dotter och skulle aldrig kunna göra något sådant.

Lawline svarar

Hej!

Du skriver inte någon direkt fråga i det inskickade, men jag antar att du undrar över situationen i sin helhet - vad kommer hända.

Utifrån de omständigheter du beskriver så verkar det som att du inte har något uppsåt till stölden (vilja/vetskap om den). Eftersom stöld (8 kap. 1§ brottsbalken) kräver uppsåt, så är utgångspunkten att du således inte kan dömas för antingen försök till medhjälp till stöld (23 kap. 1§ och 4§ brottsbalken) eller såsom medgärningsman.

I den mån åklagaren väljer att väcka åtal, så kommer han försöka bevisa motsatsen - att du hade uppsåt till att ta pälsjackan eller i annat fall hjälpa din kusin att ta den.

Den slutgiltiga bedömningen ligger hos domstolen, men generellt kan sägas att vid just butiksstölder eller försök till sådana så är en relativt vanlig ursäkt ''jag visste inte'' ''det var av misstag'' etc. Det finns enligt mig således en benägenhet hos domstolar att nästan upprätthålla en strikt uppsåtsbedömning.

Tolka nu inte detta såsom att man alltid döms. Utgångspunkten är alltid att åklagaren i brottmål ska övertyga domstolen att det är ställt utom rimligt tvivel.

Mitt råd till dig är att du berättar saken från din synvinkel och lägger fram de omständigheter som talar för din sak.

Hoppas svaret har varit till hjälp.

Vill du själv läsa brottsbalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1962:700

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare