Stöld i matbutik

Hej,

Nu är det så att min bekanta har blivit förhörd angående förskingring. Hon jobbar i kassan på en mataffär. Det handlar om 4-5 tusen kronor. Varav polisen märkt att det har förskingrats 1-1.5 tusen kronor. Min bekanta fick betala 1.3 tusen på plats för att sedan bli förhörd.

Jag tror/vet att jag är delaktig. Jag har gått till kassan och köpt diverse produkter och hon har dragit av på priset så att jag köpte för cirka 200 när det hela skulle ha kostat 1.5 tusen.

Min fråga är, vad kommer jag att få för straff? Polisen vet ännu inte att jag är inblandad och min bekant har inte nämnt mitt namn. Troligtvis får jag en prick, hur påverkar detta mina jobb chanser + studerings möjligheter?

Jag är 19, hon är 18.

Ps. Jag är ostraffad sedan innan.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Till och börja med skall sägas att din kompis troligen kommer att fällas för ett stöldbrott av normalgraden, se 8 kap. 1 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700. Hon har på ett olovligt sätt försatt sig i ensambesittning av varorna. Brottet fullbordas redan genom tillgreppet, under förutsättning att hon haft uppsåt att tillägna sig själv, eller annan, sakerna i fråga. Jag tolkar det som att hennes avsikt var att tillägna dig sakerna till ett "rabatterat" pris eller genom att bara inte scanna in varorna(så att Du därigenom fick vissa saker gratis). Förskingringsbrott är ej aktuellt att döma för i detta fall!

Vilket brott kan Du dömas för?

Det mest aktuella brottet Du skulle kunna dömas för är häleri alt. häleriförseelse enligt 9 kap. 6 § och 7 §, se https://lagen.nu/1962:700. Alternativt skulle man kunna betrakta det som medhjälp till förbrottet stöld. Jag har dock inte tillräckligt med uppgifter för att kunna göra en bedömning avseende huruvida detta skulle kunna vara aktuellt i ditt fall.

Normalstraffet för dessa brott brukar vara dagsböter.

Döms Du för brott så kommer detta att synas i belastningsregistret. Hur stor påverkan det kan komma att ha på dina möjligheter till att få jobb är beroende utav den anställning Du söker. Jag skulle dock säga att den typen av brott som är aktuellt i ditt fall inte torde vålla några större bekymmer för framtida anställningar.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare