Stöld av hund

Vi har en omplacerad hund som ägaren ville ha tillbaka, men då vi sa nej gick de till Kronofogden för särskild handräckning. Där förlorade de och KFM avgjorde att hunden är vår. Ikväll (ca en månad efter avslaget hos KFM) stod förre ägaren, hennes mamma och en väninna till mamman utanför vår port och väntade. De hade jackor med stora huvor på sig som dolde deras ansikten. De hade även ett koppel med sig. När min sambo gick förbi på kvällspromenaden gick de fram till hunden och knäppte av henne kopplet, satte på sitt eget och sa att hon "nu var i deras besittning".

Vi har gjort en polisanmälan.

Det ska tilläggas att situationen upplevdes som hotfull och att de var tre personer mot en.

Det har tidigare även kommit sms med hot om polisanmälan.

Till vilket brott har de gjort sig skyldiga och vad kan de rättsliga påföljderna bli?

MVH

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Juridisk sett betraktas djur som egendom. Under förutsättning att ni haft äganderätten till hunden kan handlingen vara stöld. Förutsättningarna för att stöld ska föreligga är att en person olovligen ska ha tagit hunden med uppsåt att tillägna sig den och att detta har inneburit ekonomisk skada för dig som ägare, se 8 kap 1 § brottsbalken (här).

Straffskalan för stöld är 14 dagar till två års fängelse. Inom straffrätten finns dock en presumtion om att fängelse inte ska utdömas om straffvärdet understiger 1 år. Vanligtvis brukar inte stöld hänföras till den kategori av brott vars art utgör skäl för fängelse. Istället kan personen dömas till villkorlig dom eller skyddstillsyn. Valet mellan dessa två är beroende av gärningsmannens eventuella tidigare brottslighet och livssituation i allmänhet. Om personen inte är dömd för några brott under de föregående 3-4 åren och han eller hon lever under ordnade förhållanden, är det med största sannolikhet villkorlig dom som kommer att bli aktuellt. Om personen skulle dömas till villkorlig dom så ska detta normalt sett förenas med dagsböter. Dagsböternas storlek är då beroende av personens inkomst. Även skyddstillsyn kan förenas med böter, se 30 kap 10 § brottsbalken (här).

Hoppas att detta har gett dig svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare