Stöld av båt

Hej.

En vän till mig har stulit sin mammas båt; hon var helt omedveten om detta. Det är han som brukat båten, men hon stått som ägare. Han har nu blivit misstänkt för bedrägeri, kan det vara möjligt? Borde det inte vara stöld han blir åtalad för? Vad kan han förvänta sig för straff.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån omständigheterna du beskriver så är mamman faktisk ägare till båten och din vän hade ingen egentlig rätt till den, även om det verkar som att han har fått använda den med hennes tillstånd.

Stöld

Eftersom att det verkar som att din vän nu olovligen tagit båten som inte tillhört honom, den har tillhört hans mamma, och då detta har inneburit en ekonomisk skada för vännens mamma (båtens värde) så verkar det som att detta mycket riktigt är fråga om stöld, 8 kap 1 § BrB. Frågan handlar också om hur allvarlig denna stöld är. Med tanke på att en båt i regel är värd relativt mycket pengar så bör det vara tal om stöld av normalgraden eller grov stöld, 8 kap 4 § BrB. Vilken allvarlighetsgrad av stöld det är fråga om beror på en rad olika omständigheter som kan handla om båtens värde, hur stölden gick till (var det t.ex. fråga om våld eller vapen i och med stölden?) samt andra omständigheter som knyter an till hur hänsynslös stölden kan anses vara.

Ifall din vän döms för stöld så ska han dömas till fängelse i högst två år, även om straffet kan stanna vid böter. Man har alltså här (likt vid bedrägeri) inte angett ett minimumstraff i lagtexten utan bara ett tak. För grov stöld döms man till fängelse i lägst sex månader och högst sex år, 8 kap 1 § och 4 § BrB. Vilket straff din vän skulle få beror på hur tingsrätten bedömer de faktiska omständigheterna i fallet men detta kan åtminstone ge en fingervisning till hur man ser på brotten i fråga.

Bedrägeri

Då jag inte har tillgång till alla omständigheter i frågan kan jag inte bedöma varför man har klassat detta som bedrägeri. Bedrägeri skulle det vara fråga om ifall din vän har agerat på ett sätt som vilselett sin mamma till att ge honom båten eller liknande. För bedrägeri döms man till fängelse i högst två år, även om påföljden kan stanna vid böter. Detta beror på de faktiska omständigheterna vid bedrägeriet och hur allvarligt man ser på det. Detta är det återigen upp till tingsrätten att bedöma, 9 kap. 1 § BrB.

Sammanfattningsvis om bedrägeriet vill jag återigen påpeka att det kan vara fråga om bedrägeri men att jag (och eventuellt inte du heller) har tillgång till all information om de faktiska omständigheterna.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Tveka inte på att skriva i kommentarsfältet under frågan ifall du undrar något mer kring detta.

Vänligen,

Konrad KabatRådgivare