Stöld att inte skanna alla sina varor i matbutiken

Jag gick till någon mataffär för att handla med självscanning och det var tredje gång jag använder självscanning när det var första gång har frågat personalen som finns på plats så de lärde mig hur

och samma sak ändra gång men det tredje jag ville att gör det själv när jag scanna ibland lyser grön ibland lyser rött jag trodde att på grund av rabatt lyser rött summan var på självscanning typ 600kr men jag trodde att hela summan kommer när ska betala sist i kassan

och när jag handlade färdig jag gick till betalning så jag gjort samma sak som visade mig personalen det gick inte så personalen kommer och han vill kontrollera vår varor så han fick det sen blev hela summan 2700 så jag har frågade personalen varför det var 600 hundra kronor på scenen och nu är 2700 han så för ni inte scannat allt jag sagt till honom okej vi ska ha allt utan en shammbo så han sa nej jag ska ringa polisen jag sagt till honom varför han sa för ni inte scannat allt jag sa att vi inte vån på det självscanning det är typ tredje gången så vi visste inte riktigt hur

han lyssnar inte på oss sen polisen kommer och ställer frågor obs jag var med min sambo polisen ställa frågor på mig och min sambo så hur eller vad detta skulle kunna leda till.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vad tråkigt att det blev ett missförstånd.

Att inte betala för alla sina varor innebär att brottet stöld har begåtts, men då det krävs det även att den som stal hade uppsåt (8 kap. 1 § brottsbalken). Med uppsåt menas att någon gjort något med flit (i det här fallet stulit något med flit), vilket du ju inte gjorde eftersom du inte förstod att du inte skannade varorna samt trodde att du skulle betala hela summan senare. Därför har du egentligen inte begått brottet stöld, men det kan däremot vara svårt att bevisa att du inte hade uppsåt för polisen. Det jag rekommenderar att du gör är att du försöker förklarar situationen så bra du kan för polisen samt pratar med en försvarare.

Brottet stöld kan antingen vara ringa stöld (8 kap. 2 § brottsbalken), stöld av normalgraden (8 kap. 1 § brottsbalken) eller grov stöld (8 kap. 4 § brottsbalken). Gränsen mellan stöld av normalgraden och ringa stöld är ungefär 1000 kr och eftersom att det du "stal" var mellanskillnaden mellan 2700 kr och 600 kr så hamnar du på 2100 kr, vilket ju är över gränsen för ringa stöld. Alltså har du begått stöld av normalgraden, om polisen kan bevisa att du hade uppsåt. Detta kan leda till fängelse i högst två år, men jag har väldigt svårt att se att de skulle ge ett sånt hårt straff för ett brott som detta.

Hoppas att mitt svar har varit till hjälp och lycka till!

Tim AxellRådgivare