FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2015

Starta konkurrerande verksamhet

Hej

Jag har en fråga om avslutad anställning och starta eget "konkurrerande" företag.

Min tjej har jobbat (deltid vid behov, oftast max 6dagar i månaden, ibland inte någon dag i månaden) på ett företag. Nu vill hon starta eget inom samma område(homestyling). I hennes "kontrakt"(enda hon skrivit på är ett löneavtal som specificerar hennes lön per timme) står det inget om konkurrerande verksamhet eller liknande. Om hon slutar där har hon någon skyldighet som att hon inte får starta eget inom samma område då?

läste erat svar på: http://lawline.se/answers/konkurrensklausul-och-konkurrerande-verksamhet?q=starta+företag

vilket var givande men eftersom hon ej skrivit på något sådant avtal om liknande verksamhet ej får upptas borde vårat fall inte vara några problem, eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner i din fråga så är det främst konkurrensklausuler i en arbetstagares anställningsavtal som kan hindra en person från att starta upp en konkurrerande verksamhet efter en anställnings avslut. I den mån din partner inte har gjort detta har hon möjlighet att börja driva sin verksamhet efter sista dagen på sin anställning. Viktigt att tänka på är att den lojalitetsplikt gentemot en arbetsgivare som följer av en anställning gäller även under uppsägningstiden. Detta innebär helt enkelt att uppsägningstiden räknas in i anställningen och att man inte får starta upp en konkurrerande verksamhet förrän denna tidsfrist gått ut.

Till sist ska också nämnas att man, då man lämnar ett företag för att starta en liknande verksamhet på egen hand, inte får ta mig sig kunder eller annat för företaget värdefullt material till sin nya verksamhet. Detta kan nämligen leda till både fängelse och skadestånd.

Vänligen

Denise PetersRådgivare