Stämmer semesterersättningen?

Hej!

På mitt anställningsavtal så står det 117 kr-tim men på lönespecifikation får jag 105 kr-tim plus semesterersättning. När jag ställde frågan till arbetsgivare så fick jag svaret att 105 plus semesterersättning blir 117. Min fråga är om det kan stämma och vad ska jag göra ifall det inte är korrekt. Jag arbetar som lokalvårdare och vi får inga OB.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga. Om du ha en sådan anställning där du inte tar ut någon semester, så har du rätt till ett semestertillägg. Med sådan anställning menas exempelvis en anställning där sysselsättningsgraden varierar under året eller där lönen inte är bestämd per vecka eller månad (16 § semesterlagen).

En semesterersättning, med minst 12 %, tillkommer på lönen (16 b § semesterlagen). 105 kr i timlön, adderat med 12 %, blir cirka 117 kr. Denna lön är sålunda fullt rimlig. Om du har andra funderingar angående din lön bör du vända dig till din arbetsgivare eller din eventuella arbetstagarorganisation.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare