Spela in samtal i eget hus

Hej !

Har separerat och huset är nu mitt eget , alla papper och allt är klart från banken . Så nu undrar jag följande . Mitt ex har skaffat en ny kille som hon ringer till när jag inte är hemma , vi exet och jag bor alltså under samma tak för tillfället . Får jag Ställa min iPad på inspelning i mitt eget hus när jag inte är hemma , sen om hon ringer och pratar med honom kan ju inte jag rå för . Får jag lyssna på det eftersom att det är mitt eget hus , hon borde ju hon tänka sig för innan hon pratar med honom eftersom det är mitt hus ??

Hoppas ni förstår frågan :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du ställer din iPad på inspelning för att fånga upp ditt ex:s samtal med hennes nya kille gör du dig skyldig till olovlig avlyssning enligt brottsbalken 4 kap 9 a §. Att samtalet spelas in i ditt hus spelar ingen roll för den brottsliga gärningen. Eftersom det sker i hemlighet på en plats dit allmänheten inte har tillträde och du själv inte är en del av samtalet så är det ett brott enligt bestämmelsen.

Hoppas det var svar på frågan! Kommentera gärna nedan om du undrar något ytterligare!

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare