Sparkonto vid skilsmässa

Min man har ett sparkontko med en större summa pengar som står på honom. Vi har inget äktenskapsförord. Vi lever upp mina pengar och han sparar sina. Vad händer vid en skiljsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Enligt svensk rätt gäller att den egendom som ni har med er in i äktenskapet eller förvärvar under äktenskapet är s.k. giftorättsgods. Dvs, sparkontot som din make har är egendom som ska klassas som giftorättsgods enligt 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB), som du hittar här.

I enlighet med 10 kap 1 § ÄktB är giftorättsgods egendom som skall ingå i en kommande bodelning, antingen under äktenskapet eller efter äktenskapsskillnad/skilsmässa.

Det innebär således att värdet på din mans sparkonto kommer att tas upp i bodelningen så länge ni inte har avtalat att detta är hans enskilda egendom. Enskild egendom ska inte tas med vid en eventuell bodelning enligt 10 kap 1 § ÄktB.

För att egendom skall kunna göras till enskild egendom måste ni särskilt avtala om detta i ett äktenskapsförord i enlighet med 7 kap 2 § ÄktB. Detta har ni således inte gjort, vilket leder till att sparkontot som din man har ska tas med i bodelningen.

Slutsats: Om ni använder upp dina pengar och din man sparar sina, kommer detta knappast spela någon roll vid en eventuell skilsmässa, så länge ni inte gör om din mans sparkonto till hans enskilda egendom. De pengar ni har kommer att räknas in vid bodelningen och därefter delas lika vid själva lottläggningen.

Kort exempel: Vi kallar dig för A och din man för B.

A har 10 000kr sparade.
B har 100 000kr sparade.
A:s pengar spenderas. Kvar finns således 100 000kr på B:s sparkonto.
Vid en eventuell skilsmässa kommer dessa 100 000kr att räknas som giftorättsgods och om det inte finns några övriga tillgångar som kan klassas som giftorättsgods så blir det denna summa som ska delas lika vid lottläggningen.
Således får A 50 000kr och B får 50 000kr vid skilsmässan. (100 000kr / 2 = 50 000kr).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se. (Du kan även välja att lämna en kommentar nedan).

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Johan HåkanssonRådgivare