Solidariskt betalningsansvar

Hej, om två personer tar ett lån. Och den ena personen inte betalar sin del av lånet. Den andre har inte möjlighet att betala hela lånet själv så det går till kronofogden. De har i sin tur beslutat att utmäta den ena av dem då det är bara hon som arbetar heltid. Den andra jobbar halvtid och är sjukskriven på resterande tid. Kan inte kronofogden utmäta henne också? Eller är det först när hon jobbar heltid som de kan börja utmäta henne också? Är dem båda inte lika skyldiga att betala lånet? Då de båda tog lånet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det framgår inte att det vid lånets ingående har gjorts någon uppgörelse om att ansvaret ska delas på något speciellt sätt. Jag antar att så inte har skett. När två personer tagit ett lån så har de båda ett solidariskt betalningsansvar, detta framgår av 1:2 första stycket lag om skuldebrev, du kan läsa paragrafen i sin helhet https://lagen.nu/1936:81#P2S1. Med solidariskt betalningsansvar menas att flera personer är gemensamt ansvariga för en skuld och har samma ansvar för att hela skulden betalas. Hela skulden kan således krävas in av vem som helst av de ansvariga, vilket jag förmodar i detta fall har skett. Vem kravet ska riktas mot är således valfritt. Den som i det här fallet tvingats betala för mycket har en regressrätt, vilket innebär att personen har rätt att få tillbaka sina pengar från den andra låntagaren. Jag hoppas att svaret var till din hjälp.

Måns GottfriesRådgivare