Solidariskt ansvar vid gemensamt banklån

jag är medsökande i ett banklån och vi ska betala hälften var i amortering och ränta varje månad, men den andra parten har slutat betala sin del så nu har jag betalat hela summan själv i nio månader och det är tre år kvar på lånet, banken säger att eftersom jag har skrivit på så bryr dom sig inte om vem som betalar lånet och det enda sättet för mig att få den andra parten att betala sin del är att stämma vederbörande.Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt dina uppgifter bedömer jag att ni har ett gemensamt lån där ni är solidariskt betalningsansvariga. Det är huvudregeln angående gemensamma lån, men avgörs beroende på lånevillkoren. Det här innebär att var och en av er ansvarar för hela skulden gentemot banken.

I och med att du har betalat din del av skulden samt den andra partens del, har du nu en regressfordran på den andra parten (se 1 kap. 2 § Lag om skuldebrev, https://lagen.nu/1936:81#P2S1). Om den andra persen inte betalar skulden till dig kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och exempelvis begära löneutmätning.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Rådgivare