Solidariskt ansvar rörande lån och skuld hos Kronofogdemyndigheten

Hej! Min sambo berättade precis för mig att hon tidigare tagit ut ett lån för att betala av sin f.d. sambos skuld hos kronofogden. Därav två frågor. För det första: är jag skyldig att bidra till att betala av detta lån? För det andra: är den f.d. sambon skyldig att bidra till att betala av lånet på sin kronofogdsskuld?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är en skuldebrevsrättslig fråga.

Utgångspunkten är att det som tar ett lån har ett ensamt betalningsansvar för skulden. Det innebär att du inte är skyldig att bidra med att betala av lånet. Undantaget är om du är borgensman i avtalsförhållandet, vilket innebär att du i sådana fall är skyldig att betala borgenären vad som avtalats mellan gäldenären och borgenären. Alternativt att du står som medlåntagare. Borgenären är den som har rätt till pengar efter att ha lånat ut dem, vanligtvis en bank. Gäldenären är den som har beviljats lånet och ska betala tillbaka skulden.

Det råder inget solidariskt ansvar rörande en skuld hos Kronofogdemyndigheten. Som jag förstår det är det din sambos tidigare sambos skuld. Det innebär att din sambo inte har någon skyldighet att betala av skulden som hänför sig till den tidigare sambon.

Sammanfattningsvis är du inte skyldig att betala av lånet och din sambo är inte skyldig att betala av den tidigare sambons skuld hos Kronofogdemyndigheten.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare