Solidarisk förpliktelse samt regressfordran

Hej! Min fråga gäller ett lån där jag och min exsambo är solidariskt betalningsansvariga..han har nu meddelat mig att han helt enkelt inte tänker betala på lånet. Har läst lite om sk regressfordran men förstår inte fullt ut vad det innebär

Kan man få hjälp av kronofogden att kräva honom på hälften av resterande belopp? Måste jag "ligga ute" med det ända till det är helt återbetalat? Som det är nu så måste jag själv betala in hela månadsbeloppet istället för halva. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till en början kan konstateras att solidariskt betalningsansvar för dig och din ex-sambo innebär att borgenären (långivaren) själv kan välja vem av gäldenärerna som ska krävas på skulden.

Om du som en av två solidariskt betalningsansvariga löser lånet på egen hand medför detta att du får en fordran, s.k. regressfordran, på den andra gäldenären (din exsambo) motsvarande hälften av skuldens belopp. Det hela kan illustreras med ett exempel: A lånar ut 10 000 kr till B och C som blir solidariskt ansvariga för skulden. A väljer att kräva C på skulden, och denne betalar 10 000 kr till A. I och med detta uppstår en regressfordran för C gentemot B på 5000 kr.

I ditt fall innebär detta att du har en fordran på din exsambo på det belopp som överstiger hälften av skulden. Betalar du hela skulden har du alltså en fordran på honom/henne motsvarande halva skulden.

Om din exsambo vägrar betala får du vända dig till kronofogden. Hos kronofogden måste du bevisa att du har en fordran på din exsambo. Om du lyckas med detta kan kronofogden i sista hand utmäta tillgångar för att du ska få betalt.

Kronofogdens hemsida

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare