Snatteri vid matbutik?

Hej, jag har blivit tagen för snatteri vid två tillfällen och fått betala böter. (Har ett självskadebeteende) Idag så snattade jag igen mat för 55 kr och vid utpaseringen såg personalen mig och eftersom de känner igen mig sen tidigare eftersom jag snattat där förut började de springa efter mig. Jag sprang då också och sen snabbt in i min lägenhet som ligger precis bredvid. Så jag kom undan. Kan jag bli dömd och få böter för det eftersom de kan mitt namn och vad jag gjort tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Jag tänker att jag inleder med att förklara vart gränsen för snatteri går. Det följer av 8 kap 1 § brottsbalken att den som olovligen tar någon annans egendom med avsikt att tillägna sig det, om det innebär en ekonomisk skada, gör den sig skyldig till stöld.

Alltså som i ditt exempel, om man tar mat från en butik utan att betala det, så har man orsakat en ekonomisk skada eftersom butiken inte kunde sälja saken för pengar. Man hade även avsikt att tillägna sig maten eftersom man planerar att äta den och eftersom man inte betalade så är det ett olovligt tagande.

Dock följer det av 2 § att ifall det man tagit har ett lågt värde, som idag ligger på under 1250 kr, så är brottet att anse som ringa stöld, vilket i vardagligt tal kallas snatteri. Snatteri kan leda till böter eller fängelse i högst sex månader.

När ett brott har begåtts så kan matbutiken anmäla stölden till polisen och i anmälan kan man säga vem som begick brottet om man vet det. Detta innebär att ifall de känner till dig och du faktiskt begick brottet, så är det högst sannolikt att du kan behöva ansvara för ditt handlande.

Det i sig innebär om du bedöms vara skyldig så kan du dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Hoppas detta var ett tillfredställande svar på din fråga.

Mvh

Linus NilssonRådgivare