Slår skriftlig bevisning ut motpartens ord?

Vi är just nu i MUF förhandlingar angående ett hus med dolda fel , motparten (förre husägaren )!påstår saker som att vi skulle fått vissa dokument från dem , men dessa har vi fått skaffa fram själva och då fått dem genom mail ( som jag sparat) , är detta ett bra bevismaterial då det i deras fall gäller deras ord mot våra mail. Vid första MUF förhandlingen erkände parterna att de visst kände till en sak som de hela tiden nekat till , först när vi visade årtalet på en faktura erkände de men ljuger ändå om vissa saker . Vilken är vår schans att få rätt

Lawline svarar

Hej!

En tvistemålsprocess med muntlig förberedelseförhandling mellan dig och din motpart är ett dispositivt tvistemål eftersom det rör en talan där förlikning är tillåten . I ett dispositivt tvistemål gäller fri processföring och parterna ansvarar som huvudregel själv för anskaffning av bevis som styrker sin talan 35 kap 6 § RB https://lagen.nu/1942:740.

Ett erkännande är av en sakomständighet som t.ex. att fakturan avser ett visst år kan din motpart göra. Din motparts erkännande bli då bindande för domstolen vilket betyder att detta inte längre är tvistigt mellan er 35 kap. 3 § RB. Domstolen ska därför inte pröva den omständigheten eftersom att ni är överens utan din motparts erkännande läggs till grund för domen inom just den omständigheten.

Det som din motpart inte har erkänt är tvistigt mellan er. Här ska domstolen göra en sakprövning. Vid en sakprövning så ska sakomständigheter bevisas 35 kap. 1§.

När domstolen dömer har de fri bevisvärdering vilket betyder att de ser till vilket värde de anser att er bevisning har och om det kan ligga till grund för ett bifall av talan. Här kan de anse att din motparts ord i högre grad styrker en viss sak än era papper. Motpartens ord kan alltså väga tyngre än skriftlig bevisning.

Utifrån min bedömning beror er chans att få rätt på mer än bara att ni har bevis i pappersformat. Domstolen beaktar mycket i sin bevisvärdering och det kan finnas fler omständigheter i ert fall som kommer att ligga till grund för en bedömning. Givetvis är det ett gott tecken att ni har dokumenten men hur en domstol skulle göra utifrån en bevisvärdering är utifrån informationen du har gett svårbedömt.

Jennifer RönnerhedRådgivare