FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/06/2017

Skyldigheter vid servitut

Hej!

Vi har en sommarstuga som vi kommer till genom att köra över en gårds mark där vi har servitut på att få hålla en väg som är 5 meter bred. Markägaren har satt upp en grind och har hästar där på vinterhalvåret och får på sommarhalvåret. Vi nyttjar vår stuga mest sommartid då fåren går där. De står ofta vid grinden, vilket gör att vi kan inte komma igenom utan att de smiter ut. Vi har grävt dike längs vägen för att den inte ska vara så blöt, men när vi kommer på våren efter att flera stora hästar gått där, så är vägen söndertrampad, dikeskanten nedtrampad och vägen blir då smalare och översvämmas ibland av vatten.

Så vi undrar vilka skyldigheter/ rättigheter markägaren och vi har.

Med vänlig hälsning, Carolina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om servitut finns i 14 kap. jordabalken.

Grunden för servitut är att den tjänande fastigheten (den fastigheten som har servitutet på sin mark) inte i övrigt ska åläggas några förpliktelser. Ett undantag till detta är möjligheten att avtala om att den tjänande fastigheten ska sköta underhållet av vägen (14 kap. 1 § 2 stycket). Har ni inte avtalat om det gäller 14 kap. 6 § 2 stycket, det vill säga att det är upp till den härskande fastigheten (i det här fallet ni) att se till så att vägen hålls i ett hyggligt skick.

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare