Skyldigheter när man får en dyrare vara?

Jag gjorde en beställning av en gitarrförstärkare. Priset låg på drygt 13.000. När jag sedan fick beställningen levererad ett par dagar senare insåg jag att modellen de skickat var en annan modell en den jag beställt, denna förstärkare ligger på ungefär dubbla priset. Min fråga är således; 1. är jag skyldig att meddela företaget om felet och returnera varan, trots att företaget inte sagt något? Självklart skulle jag helst vilja behålla den. 2. Om jag väljer att inte returnera varan, hur länge har företaget jag köpt varan av rätt att återkalla den/begära return? Den ska tilläggas att företaget jag beställt den av är en av världens största återförsäljare, och jag har agerat i form av konsument.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns inget klart och tydligt svar i någon lag. Jag kommer därför utgå från vissa principer och göra en del analogier. Var medveten om att det därför finns en del tolkningsutrymme i svaret.

Du har ingen direkt skyldighet att meddela företaget om deras misstag. Dock uppstår skyldigheter ifall företaget skulle meddela dig. Du kommer då behöva skicka tillbaka förstärkaren eller betala mellanskillnaden. Det kan ses som att du har en skuld till företaget på mellanskillnaden men att du även har valet att skicka tillbaka varan och kräva rätt förstärkare. Då ska bolaget som utgångspunkt stå för kostnaderna eftersom det kan ses som att de är försenade med leveransen av den korrekta varan (KköpL 7§ och 10§ j. 14§).

Gällande din andra fråga så kan jag endast spekulera i riktlinjer. Näringsidkare kan endast kräva konsumenter på skulder inom 3 år från det att skulden uppstod (preskriptionslag 2§ 2st). Dock finns det ingen gräns på hur länge de kan häva köpet. Det är möjligt att en domstol skulle tillämpa samma tidsfrist som för fordringar men de skulle även kunna använda sig av en kortare eller längre tidsfrist. Det som talar för en kortare tid är att man generellt sett är strängare mot näringsidkare. Frågan är dock väldigt oklar. Du kan förmodligen utgå från tre år, men det är inget jag kan garantera.

Jag hoppas du fått ett någorlunda svar på din fråga. Läget är helt enkelt så oklart att jag inte kan ge ett konkret svar. Nedan länkar jag till vad två av mina kollegor skrivit gällande liknande situationer - notera dock att det finns vissa skillnader som spelar roll. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

https://lawline.se/answers/mottagit-en-dyrare-vara-en-overenskommet-kan-man-fa-behalla-den-pa-nagot-satt

https://www.lawline.se/answers/far-man-behalla-en-vara-man-fatt-skickad-till-sig-av-misstag#:~:text=Om%20man%20f%C3%A5r%20en%20vara,kontakta%20den%20som%20skickat%20varan.&text=Har%20man%20f%C3%A5tt%20en%20vara,lag%20att%20skicka%20tillbaka%20varan.

Adam WinqvistRådgivare