Skyldigheter när arbetsgivaren avser att anställningen efter prövotid ej ska fortsätta

Hej. Jag heter Jessica och är 43 år. Fick en ny tjänst som KAM 1 januari i år med provanst. 6 mån. I mitt kontrakt står att avtalet gäller med en ömsesidig uppsägningstid om 3 mån såvia gällande lag inte reglerar annat. Uppsägningen skall vara skriftlig för att äga tillträde. Min fråga är således: I torsdag, 1 dag innan provanställning övergår i tillsvidareanst ringer min chef och meddelar att jag inte får fortsätta. Jag har inte fått några som helst indikationer om detta och blir såklart förkrossad. Jag har idag måndag inte erhållit någon uppsägning skriftligt utan endast fått ett arbetsgivarintyg som jag själv bett om inför dagens möte på AF. Har detta verkligen gått rätt till. Har jag inte rätt till 3 månaders uppsägning? Jag är endast A-kassa ansluten. Tack på förhand. Jessica Gyllenberg

Lawline svarar

Hej! LAS (1982:80) är tillämplig. Enligt 6 § gäller följande. Avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader, vilket är fallet här. Vill inte arbetsgivaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Så har också skett. I annat fall hade provanställningen övergått i en tillsvidareanställning. Under prövotiden gäller inte någon uppsägningstid, därför har arbetsgivaren haft rätt att göra på detta vis. En provanställning får avbrytas även före prövotidens utgång om inte annat har avtalats. Du kan för säkerhets skull kontrollera om det kollektivavtal som finns på din arbetsplats säger något annat. Genom kollektivavtal får det nämligen göras avsteg från 6 §. (Se Källström och Malmberg, Anställningsförhållandet - inledning till den individuella arbetsrätten, s. 116.)

Lars BålmanRådgivare