Skyldighet att kontakta rättshjälpsmyndighet vid utebliven faktura på rättegångskostnader?

Hej jawline. Det är såhär att jag har blivit dömd i ett brottsmål och blivit dömd att betala rättegångskostnader.

Min fråga är när jag kan förvänta mig att kravet från rättshjälpmyndigheten dyker upp?

Jag väntar och väntar men fortfarande inget krav från dem. Är det min skyldighet att kontakta dem och fråga vart kravet blir av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, du har ingen skyldighet att kontakta dem. Om de inte skickar fakturan inom 10 år så preskriberas den och du är inte längre skyldig att betala (2 § första stycket preskriptionslagen). Det kan vara så att det bara krävs 3 år om deras krav mot dig bedöms enligt 2 § andra stycket preskriptionslagen. Det finns ingen praxis att gå efter så det är bara att se vad som händer. Om de skickar dig en faktura och det har gått mer än 3 år sedan rättegången men mindre än 10, så kan det vara värt att söka rådgivning igen och se om du kan slippa betala.

Du behöver alltså aldrig kontakta dem och aldrig betala om de inte ställer något krav självmant.

Hoppas det besvarar din fråga och tveka inte att vända dig till Lawline igen i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare