Skyldighet att betala hyra under uppsägningstid trots nya hyresgäster?

Hej! Jag har en hamnat i en liten knepig sits med min förra hyresvärd. Under ca 3 år hyrde jag och min familj ett hus av en privatperson. Vi flyttade därifrån den 1 juni 2014. Uppsägningstiden var 3 månader och när vi flyttade var det två månader kvar på den, dvs vårt kontrakt gick ut 31 juli 2014. Jag vet att man ska betala hyran under uppsägningstiden, men saken är den att nya hyresgäster flyttade in redan i juni. Nu har hyresvärden anlitat en advokat och vi har fått papper om kravframställan på hyran för juni och juli 2014. Min fråga är alltså: Måste vi betala hyra när nya hyresgäster flyttat in? Det känns lite konstigt om vi ska måste betala hyra för andra människor. Jag har tagit upp detta med hyresvärden, innan vi fick kravframställan, när vi fick veta att det fanns nya hyresgäster i huset men hon säger bara att dom har inte skrivit kontrakt utan ska göra det i höst, så vi måste betala hyra för de två sista månaderna under uppsägningstiden. Det innebär ju i praktiken att dom nya hyresgästerna bor i mitt hus, där jag betalar hyra?!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresrättsliga frågor regleras i 12 kap Jordabalken, som i dagligt tal kallas för Hyreslagen. I 12:4 (se https://lagen.nu/1970:994#K12P4S1) återfinns regler om uppsägningstiden för hyresavtal för bostadslägenheter, och precis som du säger så upphör ett sådant avtal inte att gälla förrän vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningstiden. Det innebär att hyresgästen har en skyldighet att erlägga hyra för bostaden även under dessa tre månader, oavsett om hyresgästen bor kvar i lägenheten eller ej. Er skyldighet att erlägga betalning för hyran under denna period har ni därför ingen möjlighet att undkomma, och ni måste därför betala den kravframställan som hyresvärden har givit er genom sitt ombud.

Som hyresgäst har man rätt att bo kvar i bostaden under uppsägningstiden, fram till periodens sista dag enligt 12:7 JB. I ert fall flyttade ni när det återstod två månader av uppsägningstiden, under vilken tid ni alltså fortfarande hade all rätt att bo kvar i bostaden. Om ni hade valt att fortsätta bo kvar i huset eller att nyttja det sporadiskt under avflyttningstiden så hade hyresvärden inte kunnat motsätta sig detta, så länge ni lämnat bostaden vid uppsägningstidens slut. I och med att ni gjorde en total avflyttning redan efter en månad blev bostaden ledig, och hyresvärden såg sin möjlighet att erbjuda den till andra hyresgäster. I teorin så var det fortfarande er hyresbostad under denna period, vilket kan ses som att ni "betalade deras hyra" under denna tid. Det finns emellertid ingen bestämmelse i hyreslagen som uttryckligen hindrar hyresvärden från att göra på detta vis och erbjuda bostaden till en ny hyresgäst. Om ni hade gjort anspråk på att fortsätta bo i huset under hela uppsägningstiden så hade hyresvärden inte kunnat neka er och därmed inte kunnat erbjuda huset till de nya hyresgästerna, och ni hade då inte betalat för någon annan än er själva. Nu när det ändå har skett så finns det dessvärre ingen bestämmelse i hyreslagen som kan befria er från er skyldighet att erlägga hyra för hela uppsägningstiden, trots att en annan hyresgäst vistades i huset under tiden.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare