Skydighet att anmäla vinst från husförsäljning utomlands

Hej, Om man har ägt ett hus i utlandet fram till för cirka 2 år sen, utanför EU och sedan sålt det med vinst har man skyldighet att anmäla det och till vem ? Personen i fråga får äldreförsörjningsstöd från pensionsmydigheterna och har denna skyldighet att anmäla sin vinst från det sålda huset till de eller skatteverket eller någon annan instans? Ifall personen är skyldig att anmäla detta, vad händer om denna inte har gjort det?

Lawline svarar

Hej! Av tredje kapitlet i Inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229) framgår att man är obegränsat skattskydlig i Sverige om man är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har väsentlig anknytning till Sverige. I dessa fall är man skyldig att betala skatt även på inkomster från utlandet. Om personen som ägde huset utomlands är bosatt i Sverige måste vinsten från husförsäljningen alltså redovisas till Skatteverket. Om man medvetet eller av grov oaktsamhet utelämnar inkomster i sin deklaration kan man dömas för brott enligt Skattebrottslagen (https://lagen.nu/1971:69).

När man ansöker om försörjningsstöd är man skydig att uppge alla sina inkomster. Vinsten från husförsäljningen räknas som en inkomst och ska alltså tas upp. Om man medvetet eller av grov oaktsamhet låter bli att lämna uppgifter om en inkomst man haft kan man dömas för brott enligt bidragsbrottslagen (https://lagen.nu/2007:612).

Personen är alltså skyldig att redovisa vinsten som en inkomst både till skatteverket och till pensionsmyndigheten. Att inte göra det kan utgöra  skattebrott och/eller bidragsbrott,

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Ronja KleiserRådgivare