FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/04/2016

skyddade yrkestitlar

Hej

Vem får titulera sig Direktör? Kan man göra det utan företag?

Mvh

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns det en hel del yrken som har en skyddad yrkestitel. Detta innebär att det endast är personer med en viss examen, en viss yrkeslegitimation eller medlemskap i en viss yrkesförening som får lov att titulera sig med yrkestiteln. Några exempel på sådana yrken är advokat, 8 kap. 10 § rättegångsbalken och läkare, 4 kap. 5 § patientsäkerhetslagen.

Direktör är dock inte en skyddad yrkestitel, detta innebär att en person fritt kan titulera sig som direktör om denne så önskar.

Jakob MelanderRådgivare