Skydd genom testamente

Har ett barn sen tidigare. Hur ska jag göra för att skydda min fru om jag skulle avlida. Kan jag skriva över allt till min fru? Hur går man då till väga i så fall.

Med vänlig hälsning, Leif

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Vid ett dödsfall av en av makarna ska bodelning göras där makarna får varsin del av det gemensamma giftorättsgodset som huvudregel. Då en make går bort ärver i regel den efterlevande maken före gemensamma barn. Detta gäller dock inte före särkullbarn. För det fall att du skulle avlida kommer ditt barn kunna kräva ut sin arvslott direkt efter bodelning som huvudregel enligt Ärvdabalkens 3 kap. 1§, denna motsvarar, hälften vid bodelningen samt eventuell enskild egendom (egendom som undantagits p.g.a. äktenskapsförord eller gåvor med förbehåll om enskild egendom).

Det enklaste sättet att skydda din fru är genom att testamentera din egendom till henne. Din fru kommer, oavsett hur du gör, inte vara skyddad till 100% då barn erhåller ett s.k. laglottsskydd (Ärvdabalken 7 kap. 1§), vilket innebär att barnet ska oinskränkt få hälften av sin arvslott. Detta innebär är berättigad till hälften av det värde som kommer från bodelning samt enskild egendom.

Vid det fall att du ger frun en gåva kommer detta troligtvis anses vara ett testamente, då avsikten med gåvan klart framgår att bröstarvingen inte ska få något (Ärvdabalken 7 kap. 4§). Då träder det förstärkta laglottsskyddet in. På så vis kan särkullbarnet ingripa och begära ut sin laglott likt ovan.

Sammanfattningvis är det största skyddet du kan göra för din fru att testamentera bort all din egendom till henne. Testamentet kan fortfarande gå igenom om särkullbarnet inte påkallar jämkning inom sex månader, eller medger att testamentet ska få rättskraft.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare