Skydd av egendom vid bodelning

Jag är 60+ och gift utan egna barn, men min fru har ett vuxet barn.

Vi bor i hyresrätt.

Jag har bil och husvagn stående i mitt namn samt en del pensionssparande och annat sparande i bank.

(Även frun har visst sparande i bank.)

Om jag förstått rätt så ärver min frus barn som särkullbarn hälften av alla våra tillgångar direkt om min hustru skulle avlida.

Hur bör jag gå tillväga för att skydda detta ägande om min hustru skulle avlida före mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din fru skulle gå bort sker en bodelning varvid erat giftorättsgods delas lika. Din frus andel kommer att utgöra hennes barns arvslott enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Du stämmer att hennes barn har rätt att få ut sin andel direkt om han eller hon vill. Detta framgår av 3 kap. 1 § ÄB.

Vad du kan göra för att skydda din egendom är att tillsammans med din fru skriva ett äktenskapsförord som anger vad som utgör din enskilda egendom. Denna egendom kommer då inte att ingå i en eventuell bodelning. Om ni vill ha hjälp med att skriva ett äktenskapsförord kan ni använda er av Lawlines tjänst för det här.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare