Skulder vid äktenskapsskillnad

Hej. Jag och mitt ex har varit skilda sedan -15. Bodelning drog ut på tiden pga andra partern, som dessutom vägrade betala sin del av kostnaden. Hursomhelst, till frågan. I bodelningen står det skrivet att båda parterna vill göra sig av med den den gemensamma bostaden, och att vid försäljning så ska den andres skuld, som beror på att denne inte betalat sin del av lånet, regleras. Personen ifråga vägrar skriva på mäklarpapper så det kan inte läggas ut till försäljning. När jag meddelar att det kan bli en tingsrättsfråga och auktion, så har denne "hört" att jag måste lösa ut denne eftersom jag varit skriven på adressen avsevärt mycket längre. Personen säger sig "bara vilja gå noll". Kan det stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Lagen – skulder vid boutredning efter äktenskapsskillnad

Skulder som uppkommit i äktenskapet räknas in i egendomsförhållandena den dag då ansökan om skilsmässan skedde, 9 kap 2 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230, vidare ingår giftorättsgods i bodelningen, 10 kap 1 § ÄktB.

Det är så att skulder räknas av mot giftorättsgodset, vilket innebär att skulderna kommer att betalas med medel från giftorättsgodset. I det här fallet blir det vinsten vid försäljning av fastigheten, 11 kap 2 § ÄktB.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis, som framkommer från ovan, är det faktum att du har varit skriven på adressen avsevärt mycket längre an din exfru inte en omständighet som leder till att du har som obligation att lösa ut henne. Skulden ingår i ert giftorättsgods, vilket kommer att användas till att reglera skulden och därefter kommer det som är kvar av försäljningen att delas lika mellan er, 11 kap 3 § ÄktB.

Hopas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare