FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/02/2019

Skulder som överstiger tillgångar vid upplöst äktenskap

Min man har avlidit. Vi gifte oss på hans önskan. Jag har ett hus som jag bor i och står som ägare på. Min man har skulder inga tillgångar. Jag har skulder? Hur blir bodelningen?

Skall den i fatta hus och bil som står på mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad din mans skulder och brist på tillgångar kommer innebära för bodelningen och om du kommer få ta över dessa skulder.

Vad säger lagen?

De bestämmelser som är relevanta för din frågeställning regleras huvudsakligen i äktenskapsbalken (ÄktB). I 1:3 ÄktB finns den grundläggande principen att makar råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Makar ärver alltså inte varandras skulder i Sverige, dock kan skulderna påverka vad man får ut av bodelningen eftersom makens skulder enligt 11:2 ÄktB ska dras av från det giftorättsgods som ingår i bodelningen.

Hur en bodelning går till

Huvudregeln enligt 9:1 ÄktB är att makars egendom ska delas lika mellan dem genom bodelning när äktenskapet upplöses. Ett äktenskap ska anses upplöst om den ena maken avlider 1:5 ÄktB. Den egendom som ingår i bodelningen är makarnas giftorättsgods (10:1 ÄktB). Som jag redan berörde ovan ska en makes eventuella skuld dras av från det giftorättsgods som ska ingå i bodelningen.

Bedömningen i ditt fall

Huvudregeln att giftorättsgodset delas lika mellan makarna när ett äktenskap blir upplöst innebär om den ena maken har skulder som är större än tillgångarna alltså i princip att enbart den maken som har mer tillgångar än skulder kommer tillföra någon egendom som ska delas mellan dem. Det du skulle kunna göra är att jämka bodelningen enligt 12:2 ÄktB. Detta innebär i princip att du får behålla din del av giftorättsgodset och att din makes dödsbo behåller sitt giftorättsgods. I den mån det går kommer skulderna betalas av med de tillgångar som finns i det, och om inga tillgångar finns kommer skulden att skrivas av.

Även om du inte skulle begära jämkning kommer du alltså inte på något sätt att ta över din makes skulder. Skulderna skulle däremot påverka vad du får från bodelningen och eventuellt arv.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare