Skulder och samboskap

Hej.

Jag undrar vad som händer om jag flyttar ihop med en person som har skulder hos kronofogden?

Blir jag delaktig, eller skyldig till att betala hans skulder?

Kan jag skydda mig på nåt vis för att inte bli beblandad i hans ekonomi trots att vi bor ihop? (Om vi flyttar ihop)

Jag själv har inga betalningsanmärkningar och vill helst undvika såna.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

När det gäller reglering kring personer som bor ihop med inte är gifta finns dessa regler i sambolagen, kring utmätning och skulder finns regler i utsökningsbalken.

När det gäller din fråga så utgår jag ifrån att ni ska flytta ihop och att ni är ett par. Huvudregeln gällande skulder är att varje enskild person är ansvarig för sina egna skulder. Det betyder att trots att ni bor ihop så ska inte du behöva svara för din sambos eventuella skulder.

Problem kan dock uppstå om det skulle vara så att kronofogdemyndigheten (KFM) kommer för att utmäta egendom och det är oklart vem som är ägare till egendomen. När KFM ska utmäta så är huvudregeln att det som finns hos den som har skulder och tillhör den personen är tillgängligt för utmätning. Det betyder att om det inte kan visas vad som är dina saker och vad som är din sambos, eller om ni äger något ihop så ska det hända att dina saker blir utmätta för din sambos skulder.

För att undvika det här kan man se till att det är tydligt vad som är enskild egendom och vad som är gemensam egendom. Eventuellt kanske också undvika att tillsammans investera eller köpa saker ihop eftersom det då kan vara så att de kan blir utmätta för hans skulder.

För att svara direkt på din fråga så blir du inte inblandad i en persons ekonomi endast på grund av att ni bor ihop. Det som kan bli problem är alltså om ni äger saker gemensamt och det inte går att bevisa att dom inte ägs av personen som har skulder utan att de ägs av dig. Gemensamt bohag kan alltså komma att bli utmätt för din sambos skulder även om det var inköpt av dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare