FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev30/01/2022

​Skuldebrev vid utlåning av pengar.

Hej, jag ska låna pengar av banken (500 000) åt en nära vän, undrar vad jag behöver ordna för juridiska papper för att säkra att min vän betalar tillbaks pengar? Tacksam för svar Hälsningar Ebba

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du ska låna ut pengar till en vän och undrar vad för åtgärder du bör vidta för att säkra att lånet återbetalas i framtiden.

När du lånar ut pengar är det bra för dig om ni skriver ett skuldebrev, då det kommer vara som en säkerhet. Skuldebrevet bekräftar att du lånat ut pengar till din vän och kommer alltså vara som ett avtal mellan er. Bestämmer om skuldebrev regleras i Lag om skuldebrev (SkbrL).

Angående hur man skriver ett skuldebrev så finns det inga formkrav enligt lagen. Ni kan själv välja hur skuldebrevet ska utformas och vad för villkor ni vill ha med. Det du behöver tänka på när du skriver ett skuldebrev är hur du utformar det, då det finns enkla samt löpande skuldebrev.

Om du inte har planer att sälja vidare skuldebrevet rekommenderar jag dig att skriva ett enkelt skuldebrev där det framkommer att din vän är skyldig dig ett visst belopp samt vilka villkor ni har kommit överens om för återbetalningen (26 § SkbrL). Inga formkrav förekommer och inga vittnet behövs, dock skulle jag rekommendera att använda vittnen för att lättare kunna bevisa din rätt vid en eventuell tvist.

Eftersom du planerar att låna ut relativt stor summa pengar och för att allting ska bli så korrekt som möjligt, rekommenderar jag dig att boka en tid hos en av våra jurister som kan hjälpa till med skuldebrevet. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare