Skuldebrev vid köp av samboegendom

Hejsan. Jag och min sambo köpte en lägenhet för 3,9 miljoner. Vi la en insats på 600 000, men alla pengarna kom från honom och vi har skrivit ett skuldbrev oss emellan att jag är skyldig honom 300 000. Vi har alltså 3,3 i gemensamt lån på lägenheten. Om vi separerar och säljer lägenheten för det vi köpte för (3,9) och därmed går plus minus noll, då är vi väl kvitt eftersom han får tillbaka de pengar han investerat i bostadsrätten?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

När ni säljer er lägenhet så är huvudregeln att beloppet ska delas lika mellan er sambos, då gemensam bostad som förvärvats för gemensamt ändamål är så kallad samboegendom, enligt 3 § samboL.

Hur ert lån med banken ser ut får jag ingen info om men jag antar att ni ska betala vars hälften av 3.3 miljoner kr.

Eftersom du kommer få hälften från försäljningen kommer det att täcka hela din del av lånet samt insatsen som du ska betala enligt skuldebrevet. Det borde alltså inte uppkomma problem som att du går "back" 300´ kr.

Att ni får pengarna tillbaka kvittar i sig inte skuldebrevet då det i regel är en självständig handling, ifall inget annat är avtalat som att den tex hänför sig till lägenheten.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare