Skuld efter borgenärs dödsfall

Hej! Jag har lånat pengar av min mormor, räntefritt, och har amorterat en liten summa varje månad. Mormor avled i vintras och dödsboet vill nu ha tillbaka det som återstår av min skuld. Måste jag betala tillbaka hela lånet på en gång om dödsboet så kräver eller har jag någon rätt att fortsätta betala av i lägre takt?

Lawline svarar

Hej!

Jag antar att du och din mormor kom överens om den rådande ordningen som jag förstår består i att du amorterar en del av skulden räntefritt varje månad. Detta avtal, som du och din mormor kom överens om, ändras inte i och med att hennes dödsbo nu "övertar" det. Man kan ganska lätt förstå att dödsboet vill "reda ut" alla räkenskaper så fort som möjligt men det skulle vara en alltför stor inskränkning på din rätt enligt det ingångna avtalet om dödsboet hade möjlighet att ensidigt omreglera avtalet.

En möjlighet är ju att ni kommer överens om att skriva ner det som finns kvar av lånet till en nivå som är acceptabel för dödsboet att ta emot och för dig att betala på en gång.

Svaret är alltså: nej, du måste inte betala allt på en gång för att dödsboet kräver det.

Mattias VilhelmssonRådgivare